Hlavní obsah

Maloobchodníkům se nedařilo ani v únoru, tržby klesají už čtyři měsíce

Novinky, pit
Praha
Aktualizováno

Únorové tržby se tuzemským maloobchodníkům propadly v porovnání se stejným měsícem roku 2012 o 4,7 procenta. Pokles se týkal všech segmentů maloobchodu, nejvíce pak prodeje a oprav aut. Ani srovnání s letošním lednem nedopadlo dobře, když se tržby očištěné o sezónní vlivy snížily o 1,3 procenta. Uvedl to Český statistický úřad.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Maloobchodníci v únoru zaznamenali pokles tržeb.

Článek

„Pád o 4,7 procenta je studenou sprchou,“ připomněl analytik Tomáš Volf ze společnosti Citfin s tím, že maloobchodní tržby klesají již čtvrtý měsíc v řadě.

Foto: David Ryneš, Novinky

Tržby maloobchodu

Na nelichotivém únorovém výsledku se podepsal i jeden chybějící pracovní den oproti loňskému únoru. „Jako by zvýšení DPH na spotřebitele dopadlo až s měsíčním zpožděním,“ sdělil analytik Václav Franče z Raiffeisenbank.

„Poptávka po autech je v poslední době minimální, a to nejen v Česku, ale v celé Evropě. Automobilky se snaží bojovat snižováním cen, ale ani na to už spotřebitelé neslyší,“ informoval analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit. Počet registrací podle statistik Svazu dovozců automobilů u nových osobních vozů klesl v únoru meziročně o tři tisíce.

Internetovým obchodům tržby rostou

V únoru se nedařilo například ani nespecializovaným prodejnám s převahou potravin nebo obchodům se sportovními potřebami. Tržby naopak rostly obchodům s počítači, internetové obchody pak utržily o téměř 21 procent více než loni.

„Neustále klesající tržby maloobchodníků jen dokreslují celkový obrázek stavu ekonomiky. Nezaměstnanost je vysoká a dále roste, takže lidí, kteří mají možnost více utrácet, je méně,“ uvedl Volf.

Spotřebitelská poptávka je podle Volfa stále velmi slabá a obavy z horší finanční situace v budoucnu mnoho lidí k vyšším nákupům rozhodně nemotivuje. Stát navíc drží dál své výdaje na uzdě, což celkové situaci nepřidává.

Reklama

Výběr článků

Načítám