Článek
Po očištění o efekt rozdílných pracovních dnů – loňský listopad měl totiž o jeden pracovní den méně – vzrostly dokonce o 7,8 procenta. V meziměsíčním srovnání byly tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy vyšší o 3,6 procenta.
„Lidé ve strachu z budoucího zdražení vzali obchody ztečí a důkladně se předzásobili. Pravděpodobně velkou část vánočních dárků nakoupili už v listopadu,“ uvedl analytik Václav Franče z Raiffeisenbank.
Podle něj se tak záměr přimět lidi k vyššímu utrácení kvůli očekávanému zdražení krátkodobě povedl ČNB dokonale.
Jak připomněl analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta, k růstu tržeb přispěly z velké části opravy a prodeje motorových vozidel (o 15,1 procenta), ale ke zvýšení tržeb došlo i u nepotravinářského zboží (o 6,3 procenta) a částečně i u potravin. Výjimkou byl pokles tržeb za pohonné hmoty. Impozantní růst tržeb, konkrétně přes 36 procent, zaznamenali internetoví prodejci.
Listopad byl prvním měsícem, kdy se do maloobchodních tržeb promítla po intervenci ČNB slabší koruna. Díky tomu vzrostla v závěru roku poptávka spotřebitelů po dováženém spotřebním zboží, vzhledem k jeho očekávánému zdražení po vyprodání zásob.
To je dobře patrné z vysokého nárůstu tržeb z prodeje zboží přes internet. Toto předzásobení spotřebitelů se podle Nováka pravděpodobně negativně projeví na poklesu tržeb maloobchodníků z kraje letošního roku.
Podle ekonoma Marka Dřímala z Komerční banky by už v prosinci měla přijít korekce a v prvním čtvrtletí lze dokonce očekávat mezikvartální pokles spotřeby domácností.