Hlavní obsah

Inspekce může přitvrdit proti „šmejdům“, ti musí akce hlásit předem

Praha

Česká obchodní inspekce (ČOI) dostala od středy širší pravomoci nad pořádáním předváděcích a prodejních akcí. Účinnosti totiž nabyla novela zákona o ochraně spotřebitele. Prodejci a pořadatelé nyní musí inspekci předem hlásit místo a datum konání akcí. Stejně tak mají za povinnost sdělit, jaké zboží na nich budou nabízet.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Za porušení zákona hrozí prodávajícímu až pětimiliónová pokuta. Povinnost se nevztahuje na veřejné dražby pořádané podle zvláštního zákona, ani na sportovní akce, třeba fotbalové zápasy, nebo například na ochutnávky vína.

Vláda chce touto novelou zabránit zneužívání důvěry a zranitelnosti spotřebitelů ze strany neseriózních podnikatelů, pro něž se vzhledem ke stejnojmennému filmovému dokumentu popisujícímu jejich praktiky vžila přezdívka „šmejdi“.

Jde o situace, kdy firma zve spotřebitele na zájezdy a podobné akce, během nichž jim nabízí, zpravidla pod nátlakem nebo za použití klamavých obchodních triků, zboží, které je proti srovnatelným výrobkům v kamenných obchodech několikanásobně předraženo, uvádí vláda. Nezřídka se stává, že účastníci takových akcí jsou vystaveni výhrůžkám, zaznamenán byl i fyzický útok, uvádí se v důvodové zprávě.

Obraz i zvuk jako důkaz

ČOI kontroluje předváděcí akce od roku 2009. Od té doby se počet kontrol zhruba zdvojnásobil. V roce 2012 inspektoři zjistili nějaké pochybení u 72 procent z 281 kontrolovaných případů, loni za osm měsíců zkontrolovali 267 akcí a pochybení odhalili u 74 procent z nich.

Od 1. ledna začal platit nový kontrolní řád, který pracovníkům ČOI umožňuje pořizovat audio- a videozáznamy z předváděcích akcí, a pak je používat i jako důkaz u soudu.

Reklama

Výběr článků

Načítám