Hlavní obsah

Dopravní podnik Ústeckého kraje musí zaplatit pokutu 700 000 Kč

BRNO

Antimonopolní úřad udělil ve středu pokutu 700 000 Kč Dopravnímu podniku Ústeckého kraje (DPÚK) za to, že v srpnu přerušil na několik dní autobusovou dopravu. Podle ÚOHS podnik zneužil své dominantní postavení. DPÚK s pokutou nesouhlasí a odvolá se proti ní.

Článek

"O odstávce dopravy měla krajský úřad informovat dříve," řekl předseda ÚOHS Martin Pecina.

Když Dopravní podnik Ústeckého kraje na začátku srpna na několik dní neposlal své autobusy na silnice, a oznámil to Ústeckému kraji jen s pětidenním předstihem, zneužil tím podle antimonopolního úřadu své dominantní postavení na trhu.

"DPÚK sice měl důvod dopravu zastavit, měl na to ale upozornit v dostatečném předstihu, " dodal Pecina.

Ústecký kraj tak neměl dostatek času na adekvátní reakci, aby zajistil jiného dopravce, konstatoval úřad.

"Jednáním Dopravního podniku vznikla újma cestujícím, kteří využívají veřejné autobusové linkové dopravy v ústeckém regionu, a kteří neměli možnost využít služeb jiného autobusového dopravce, " řekl předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina.

"Vzhledem k tomu, že doprava byla obnovena již za několik dní, měly negativní dopady pouze krátkodobý charakter, k čemuž ÚOHS při stanovení výše pokuty přihlédl. Sankce by měla v daném případě plnit především preventivní funkci. Pro DPÚK řízení nebude likvidační, " dodal Pecina.

Dopravní podnik byl ve špatné financí situaci, nemohl jezdit

Podle antimonopolního úřadu se však DPÚK dostal do takové finanční situace, která mu objektivně neumožňovala nadále provozovat spoje.

K tomu úřad řekl, že ani po dominantním dodavateli služeb nelze spravedlivě požadovat, aby své služby poskytoval za situace, kdy je jejich poskytování trvale ztrátové. "Dopravní podnik nezneužil svého dominantního postavení tím, že bez objektivně ospravedlnitelného důvodu přerušil provozování spojů, " dodal Pecina.

"Zajišťování dopravní obslužnosti je činnost, která je přísně regulována státem. Je otázka, nakolik může ÚOHS ochránit hospodářskou soutěž v prostředí, v němž byla soutěž z principu věci vyloučena," uvedl DPÚK.

Kraj uzavírá smlouvy s novými dopravci

Na začátku srpna čtyři dny nejezdily autobusy Dopravního podniku Ústeckého kraje (DPÚK). Kraj dopravci vypověděl k 1. květnu smlouvu, protože považoval jeho služby za příliš drahé.

Nahradit ho měla sesterská společnost ČSAD Česká Lípa, s níž ale hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc (ODS) nakonec také rozvázal smlouvu. Nyní kraj uzavírá smlouvy s novými dopravci, kteří na dotovaných spojích postupně nahrazují většinu autobusů DPÚK, ale DPÚK si ještě ponechal asi 1 400 spojů a dále je provozuje.

Řidiči DPÚK v září na protest proti vypovězení smlouvy zablokovali dopravu v Ústí nad Labem. [celá zpráva]

Vývoj sporu kolem autobusové dopravy v Ústeckém kraji

1. května - Ústecký kraj vypověděl smlouvu DPÚK na provozování autobusové dopravy v kraji a vypsal koncesní řízení na nového dopravce. Spory mezi krajem a největším dopravcem v regionu se vyhrotily letos, když se kraj s firmou nedohodl na ceně za provozování dotovaných spojů.

31. května - Ve výběrovém řízení na nového autobusového dopravce v Ústeckém kraji zvítězila akciová společnost ČSAD Česká Lípa. Nový dopravce ale může nahradit autobusy DPÚK až po získání potřebných licencí. Oba podniky jsou propojeny osobou Michala Jergla, který je předsedou představenstva obou společností.

26. července - DPÚK oznámil ústeckému krajskému úřadu, že od 1. srpna přestanou jeho autobusy jezdit na vybraných linkách, protože kraj firmě nezaplatil ztrátu z osobní dopravy za tři měsíce.

1. srpna - V Ústeckém kraji nevyjelo více než 2100 autobusových spojů zajišťovaných dosud DPÚK. Kvůli nefungující autobusové dopravě se zhruba 40 000 lidí ocitlo před problémem, jak se dostat do práce či třeba k lékaři.

3. srpna - Společnost ČSAD Česká Lípa, která měla zajistit autobusovou dopravu po DPÚK, vzala zpět své žádosti o vydání licencí.

4. srpna - DPÚK po čtyřech dnech obnovil dopravu na všech autobusových spojích, které dosud v kraji provozoval.

8. srpna - Ústecký krajský úřad vydal takzvané vrchnostenské nařízení, kterým uložil DPÚK zajistit dopravu. Současně zaslal dopravci zálohu na tuto dopravu ve výši 16,4 milionu korun. Nařízení má platnost do 8. září, od 9. září má autobusovou dopravu zajišťovat ČSAD Česká Lípa.

24. srpna - DPÚK po předchozích sporech s vedením kraje oznámil, že končí s provozováním autobusové dopravy.

30. srpna - Odstupující vláda z popudu premiéra Jiřího Paroubka (ČSSD) uložila ministerstvům dopravy, vnitra, financí a spravedlnosti, aby se začaly zabývat krizovou situací v autobusové dopravě v kraji s cílem zajistit, aby se děti dostaly 4. září do školy a 8. a 9. září nebyla v kraji přerušena doprava. Hlavní zodpovědnost podle Paroubka ponese Ústecký kraj a autobusoví dopravci. Vedení kraje se proti Paroubkově iniciativě ostře ohradilo.

1. září - DPÚK slíbil, že 4. září vypraví školní autobusy.

- Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Pecina uvedl, že DPÚK zřejmě zneužil dominantního postavení na trhu, správní řízení ještě neskončilo.

- Ředitel ČSAD Česká Lípa David Mahdal pohrozil, že v kraji 9. září opět nevyjedou autobusy. Dopravce požaduje uzavření nové smlouvy s krajem, ty dosavadní mají údajně právní vady.

8. listopadu - Antimonopolní úřad udělil DPÚK pokutu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Pecina uvedl, že DPÚK zneužil dominantního postavení na trhu a proto mu úřad udělil pokutu 700 000 Kč.

Kraj také přistoupil k vypsání nových podmínek pro provozování autobusové dopravy. [celá zpráva]

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám