Hlavní obsah
Část ekonomů požaduje, aby byla ekonomie zavedena na německých školách jako nový předmět. Foto: Profimedia.cz

Děti nechápou ekonomii a finance. Rodiče jim často nedokážou poradit

Co je to inflace? Co jsou pobídky nebo náklady obětované příležitosti? Pro velkou část německých školáků zcela neznámá slova, píše deník Frankfurter Allgemeine Zeitung. Část ekonomů proto požaduje, aby byla ekonomie zavedena na německých školách jako nový předmět.

Část ekonomů požaduje, aby byla ekonomie zavedena na německých školách jako nový předmět. Foto: Profimedia.cz
Děti nechápou ekonomii a finance. Rodiče jim často nedokážou poradit

„Žáci žijí v tržní společnosti a musí jí porozumět, i kdyby se s nich stali kritici kapitalismu,“ uvedl Nils Goldschmidt z Centra pro ekonomické vzdělávání v Siegenu (ZöBiS). Podle něj je důležité, aby si žáci osvojili ekonomické myšlení a například získali povědomí, jak fungují pobídky, případně co jsou náklady obětované příležitosti. Dále potřebují základní vědomosti o trhu, konkurenci a našem hospodářském systému, upřesnil Goldschmidt.

Za zavedení nového předmětu se zasazuje i šéf Centra pro evropský ekonomický výzkum v Mannheimu Achim Wambach. Podle něj navíc současné učebnice předmětů, které se ekonomických témat dotýkají, představují naprosto jednostranný obrázek. „Do rozvojových zemí podle nich globalizace přináší dětskou práci a u nás ubývají pracovní místa,“ směje se podle Franfurter Allgemeine hořce.

V Česku mezeru vyplňuje Ekonomická olympiáda

Šířením ekonomické vzdělanosti mezi studenty středních škol se v Česku zabývá Institut ekonomického vzdělávání (INEV). Jeho ředitelka Martina Bacíková by předmět, o kterém se diskutuje v Německu, uvítala.

„Samostatný předmět Ekonomie a finance na většině českých škol chybí. A to se nešťastně podepisuje na českých dětech i dospívajících. Samostatný předmět ekonomie je inovace, pro kterou zvedne ruku každý informovaný a rozumný člověk,“ sdělila Novinkám.

INEV šíří povědomí o důležitosti ekonomie na střední školy a snaží se učitelům poskytovat kvalitní zdroje. Kromě toho mezeru částečně vyplňuje pořádáním Ekonomické olympiády, kterou podporuje i Česká národní banka (ČNB).

„Ekonomická olympiáda nám umožňuje zůstat v kontaktu se středoškolskou realitou a díky tomu můžeme být v pomoci flexibilní a efektivní,“ uzavřela Bacíková.

Negramotní jsou i rodiče

„Když jsme se ptali dětí, jak se vyznají ve světě peněz, tak nám samy přiznaly, že o hospodaření moc nevědí. Chtějí se ale dozvědět více,“ řekl Novinkám Petr Hutla, vrchní ředitel a člen představenstva ČSOB, která si k tématu finanční gramotnosti nechala zpracovat průzkum.

„A ačkoliv se většina rodičů snaží své potomky finančně vzdělávat, podle třetiny z nich je za finanční gramotnost dětí zodpovědná také škola,“ dodal Hutla.

Nízká ekonomická a finanční gramotnost se projevuje i u starších generací. „Pokud by domácnosti přišly o hlavní zdroj příjmu, typicky by vydržely jeden až tři měsíce, než by si musely půjčit nebo se přestěhovat a snížit tím své pravidelné výdaje,“ uvedl.

„Čtvrtina rodin by při výpadku příjmů s penězi nevydržela dokonce ani jeden měsíc. Pokud se vede Čechům dobře, tak se takový přístup neprojeví, problém ale nastává v době krize,“ zdůraznil.

Anketa
Kdy mají děti dostat první kapesné?
V pěti
4.3 %
V šesti
27.4 %
V sedmi
4 %
V osmi
3.7 %
V devíti
1.5 %
V deseti
59.1 %
Celkem hlasovalo 1534 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků