Hlavní obsah

Cestovky nezdražují, hlídají se navzájem

Právo, Bohuslav Borovička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Začátkem února, kdy se euro prodávalo za třicet korun, to vypadalo, že ceny letních dovolených plošně porostou. Cestovky hovořily o mimořádné situaci, některé se dovolávaly pomoci státu. Ty nejodvážnější ujišťovaly, že již prodané zájezdy nezdraží, a některé garantovaly původní ceny do konce měsíce.

Foto: Miroslav Šára, Právo

Bílé stavby jsou pro Řecko typické.

Článek

Po šesti týdnech se situace znovu změnila a zklidnila. S cenami letních dovolených se dohromady nic nestalo a poplach se nekoná. Velké cestovky hlídají jedna druhou. Každá z nich by našla důvod, proč ceny zvednout. Naštěstí pro zákazníky stav a vztahy na tomto malém hřišti jsou takové, že dohoda velkých hráčů je velice nepravděpodobná.

Arabové ochotni jednat, Italové a Řekové moc ne

„Pokud zůstane kurz dolaru v klidu, zdražovat se nechystáme. Rozhodně nebudeme zvedat ceny již prodaných zájezdů,“ řekl Právu Roman Fisek, šéf chomutovské Firo Tour, patřící mezi pětici našich největších CK.

„Případné ztráty jsme zatím schopni pokrývat z vlastních prostředků. Pokud by se ale koruna propadla proti dolaru třeba až o 45 procent, jako už se to stalo, tak s tím něco budeme muset udělat,“ řekl Fisek s tím, že v dohledné době takový stav nepředpokládá. Podle svého mluvčího Tomáše Brejchy nezdražuje ani Čedok.

„Prodej je přibližně na stejné úrovni jako loni touto dobou, ale např. víkendů v evropských metropolích prodáváme o dvacet procent více,“ řekl Právu Brejcha. Dodal, že u mnohých zájezdů prodloužil Čedok patnáctiprocentní slevy a další výhody za včasný nákup. „Do jisté míry záleží také na ochotě našich zahraničních partnerů přizpůsobit své ceny tak, aby byly pro naše zákazníky přijatelné,“ řekl Brejcha.

„Vůli dohodnout se o nových podmínkách mají naši partneři v arabských zemích a v Turecku. Horší je to s Italy nebo s Řeky,“ komentoval jednání s partnery Fisek a za pravdu mu dal i Brejcha: „Itálie, ač dražší, se letos i u nás dobře prodává a oni nemají důvod slevovat. Byla to právě Itálie, kde jsme museli zdražit pobyty v několika hotelích.“

Zájem neklesá, jen se odkládá

„O plošném zdražování jsme nikdy neuvažovali. Zvedli jsme ceny jen v ojedinělých případech tam, kde jsme nebyli schopni se dohodnout s partnery,“ řekl Právu Jan Koláčný, obchodní ředitel dalšího z velkých hráčů, CK Exim Tours. I on jmenoval na prvním místě Itálii.

„Právě teď představujeme zvláštní nabídku, která platí do poloviny dubna. Je v ní více možností vzít s sebou děti zdarma, v některých případech nabízíme zákazníkům kapesné na dovolenou.

„Právě teď představujeme zvláštní nabídku, která platí do poloviny dubna. Je v ní více možností vzít s sebou děti zdarma, v některých případech nabízíme zákazníkům kapesné na dovolenou. Podle našich zkušeností počet lidí, kteří se chystají na letní dovolenou do zahraničí, zatím výrazně neklesl. Roste ale nejistota, a tak mnozí nákup dovolené odkládají,“ míní Koláčný.

Ani CK Fischer nezvedla ceny v takovém rozsahu, jak v únoru předpokládala. „Zvedli jsme ceny u dvou třetin našich letních zájezdů, zdražení se pohybuje mezi 500 a 2000 Kč na osobu. Kde se nám podařilo vyjednat s partnery příznivější podmínky, což je ta zbývající třetina, je cena zatím stejná,“ řekl Právu mluvčí společnosti Daniel Plovajko.

Slevy zůstávají

„Ceny jsme nezvyšovali, naopak, stále ještě nabízíme řadu slev za včasný nákup. Počítali jsme se silnou korunou, takže letošní ceny jsou stejné nebo nižší než ty loňské, ale jejich zvyšování nechystáme,“ řekla Právu ředitelka třebíčské CK Tipa Tour Jindra Šnoblová.

„Mnozí zaměstnavatelé tu posílali lidi na nucenou dovolenou, lidem se obtížně plánoval volný čas, takže zimní zájezdy se kupovaly úplně na poslední chvíli. Předpokládám, že něco podobného se může projevit i u letních dovolených,“ odpověděla Šnoblová na otázku, jak se prodávají zájezdy v porovnání s loňskem.

„Poznávací zájezdy jsou méně náchylné podléhat konjunktuře. Máme stálé klienty, stálé partnery, a tak je snadnější i domluva. Zatím jsme nezdražovali a dou -fám, že ani nebudeme,“ řekl Právu Ladislav Peška, ředitel CK Slan Tour, která se specializuje na sportovní, poznávací a lázeňské zájezdy.

Reklama

Výběr článků

Načítám