Hlavní obsah

Češi při nákupu potravin hledí hlavně na cenu a trvanlivost

Češi se při nákupu potravin řídí především podle ceny a doby trvanlivosti. Pozor si dávají na chemikálie a tzv. éčka, méně důležitá je pro ně nutričními hodnota. Ukázal to průzkum společnosti SANEP, který byl proveden na reprezentativní skupině 12 623 respondentů a byl zaměřen na nákup potravin. Výsledky byly zveřejněny ve středu.

Foto: Lukáš Táborský, Právo

Ilustrační foto

Článek

I když se čeští zákazníci řídí především cenou, průzkum ukázal, že roli při výběru potravin hraje i jejich složení. Jen necelá polovina respondentů ale považuje za důležitý faktor nutriční hodnotu, která je klíčová podle expertů. Lidé se při výběru potravin obávají především chemikálií, emulgátorů a dalších přídavných látek.

Skutečnost, že špatného nutričního složení stravy se ve vztahu ke zdraví obává v souhrnu pouze 55,7 procent konzumentů, ukazuje, že informacím o nutričních hodnotách potravin konzumenti příliš nerozumí. Tomu nasvědčuje i zjištění, že kvalitní potravinu pozná podle jejího složení 25,4 procent dotázaných, ovšem pouze 12,6 procent konzumentů uvedlo, že kvalitní potravinu pozná podle výživových hodnot.

Foto: SANEP

Hlavní kritéria při nákupu potravin

Odborná poradkyně iniciativy Vím, co jím a piju Karolína Hlavatá upozorňuje, že by lidé měli více hledět právě na nutriční hodnoty, neboť nevhodně sestavený jídelníček je podle Hlavaté příčinou řady onemocnění, jako jsou srdečně-cévní choroby, diabetes 2. typu, nadváha, obezita.

Za zajímavé lze považovat zjištění, že v souhrnu 46,6 procent dotázaných by uvítalo, pokud by existovalo označení kvality výrobku, které by konzumentům pomohlo při výběru takových potravin, které odpovídají výživovým doporučením pro zdravý životní styl.

Foto: SANAP

Hlavní kritéria při nákupu potravin (hodnocena jsou známkováním na stupnici od jedné do devíti, kdy 1 je nejdůležitější)

Jak ukázal průzkum společnosti SANEP, poptávka po značce, která by pomohla spotřebitelům v orientaci ve výživovém složení potravin, je u domácí populace vysoká a právě značka "Vím, co jím" by tuto poptávku mohla plně uspokojit.

Respondenti však mají značnou nedůvěru vůči logům na potravinách, postrádají jasně daná kritéria pro udělení značek. Aby takovým značkám důvěřovali, musely by potraviny být posuzovány nezávislými laboratořemi a především by udělení značky mělo být solidní.

Reklama

Výběr článků

Načítám