Hlavní obsah

Benzín je v Polsku o pár korun levnější, naftu je výhodné brát v Rakousku

Novinky, tov

Řidičům se vyplatí tankovat pohonné hmoty v zahraničí, a Česko tak přichází ročně o miliardy korun. Tak odůvodnil svůj návrh na snížení spotřební daně u nafty a benzínu poslanec Milan Urban, který poslanci ve středu „omylem” odhlasovali a v pátek ho chtějí vzít zpět. Jaké jsou ceny v okolních zemích?

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Co se stalo v roce 2009? Možná v dobré víře se zvýšila spotřební daň v České republice tak, že konečná cena nafty a benzínu, a zvláště tedy u nafty, byla vyšší než v okolních zemích okolo České republiky,” zdůvodňoval svůj pozměňovací návrh poslanec Milan Urban.

„Prokazatelně Česká republika přicházela ročně o nějaké čtyři miliardy korun na příjmech státního rozpočtu z prodeje nafty a benzínu,” řekl ve Sněmovně Urban a odvolával se přitom na výpočet Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické.

Kolik se platí v okolních zemích?

Například ve výrazně bohatším Rakousku tankují řidiči naftu za 35,42 koruny na litr, zatímco v ČR za 36,12 koruny. V Polsku stojí litr benzínu Natural 98 36,33 koruny, o víc než tři koruny méně než v Česku, kde je za 39,50. Naopak německým řidičům se vyplatí natankovat raději až v ČR než doma. Při srovnání vycházíme z cen pohonných hmot v Evropě z poloviny července, které na svých stránkách zveřejňuje poskytovatel asistenčních služeb pro motoristy ÚAMK.

Foto: Novinky.cz s použitím mapy.cz

To, že nejen řidiči kamiónů a autobusů plní nádrže tam, kde mohou ušetřit, není nic nového. Stát tak opravdu přichází o velké peníze. Na druhou stranu podle ministra financí Andreje Babiše (ANO) by snížení spotřební daně připravilo státní rozpočet o 14 miliard korun, tedy výrazně více než Urbanem uváděné čtyři miliardy.

Zmatené hlasování

Vládní koalice ČSSD, hnutí ANO a lidovců chtěla ve středu v rámci novely zákona o spotřebních daních podpořit tzv. zelenou naftu pro zemědělce. Díky 17 hlasům sociálních demokratů ale prošel i pozměňovací návrh Milana Urbana (ČSSD), který snižuje spotřební daně u nafty o 2,50 Kč/litr a u benzínu o 1,50 Kč/litr. Později však poslanec ČSSD Ladislav Šincl zpochybnil své hlasování. Sněmovna jeho námitku přijala, a o novele by se tak i přes hlasité protesty opozice, která hrozí i stížností k Ústavnímu soudu, mělo znovu hlasovat v pátek. Podle sociálních demokratů znovu neprojde. [celá zpráva]

U nafty by snížení bylo proti pravidlům EU

Aktuální sazba spotřební daně z paliv platí od roku 2010, z litru benzínu činí 12,84 koruny, z litru nafty pak 10,95 koruny. K této sumě se navíc připočítává daň z přidané hodnoty 21 procent.

V okolních zemích je nejvyšší spotřební daň z pohonných hmot v Německu – po přepočtu z eur zhruba 17,90 koruny za litr z benzínu a 12,90 koruny za litr z nafty. Naopak nejnižší je v Polsku, kde činí asi 11,30 koruny za litr z benzínu a 9,60 koruny za litr z nafty.

Po navrženém a napoprvé odhlasovaném snížení by spotřební daň měla být 8,45 koruny na litr nafty a 11,34 koruny na litr benzínu. Minimální spotřební daň podle EU je v přepočtu aktuálním kurzem 9,86 koruny na litr u bezolovnatého benzínu a 9,06 koruny u nafty.  V případě nafty by tedy byla česká spotřební daň zhruba o padesátník nižší, než je Bruselem požadované minimum.

Anketa

Mělo by Česko snížit spotřební daň u benzínu a nafty?
Ano
81,7 %
Ne
18,3 %
Celkem hlasovalo 5755 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám