Hlavní obsah

Antonov obnoví výrobu, pomůže Boeing

Novinky, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ukrajinský výrobce letadel Antonov, známý největšími transportními letadly na světě, plánuje do konce roku obnovit výrobu. Umožní mu to dohoda s firmou Aviall, která je součástí amerického Boeingu. Antonov by se tak zbavil závislosti na Rusku, jelikož Aviall se zaměřuje na dodávky náhradních dílů a materiálů.

Foto: Valentyn Ogirenko, Reuters

Antonov obnoví výrobu letadel An-158 (v popředí) a Antonov An-178 (v pozadí).

Článek

„Dohoda s Aviallem nám poskytne dvě věci. Postavíme společné sklady a v nich budou díly i materiál, všechny komponenty, které nejsme schopni dostat od našeho předchozího partnera, Ruské federace,“ řekl podle agentury Reuters ředitel společnosti Oleksandr Doněc.

Zmiňované sklady za několik desítek miliónů dolarů mají stát u města Hostomel a jako první by měly z výrobní linky sjet transportní stroje střední nosnosti An-178.

Největší na světě

Antonov plánuje na základě smlouvy s Aviallem vyrábět osm letadel ročně. První dvě nebo tři by měla být hotová do konce příštího roku, sdělil Doněc. Aviall patřící pod Boeing má v katalogu na dva milióny výrobků včetně olejů, pneumatik a baterií a poskytuje také údržbu.

BEZ KOMENTÁŘE: Přílet antonovu na pražské letištěVideo: Novinky

Antonov vyrobil největší letadla na světě, stroje An-124 Ruslan a An-225 Mrija. An-225 byl určen k přepravě raketoplánu Buran a je schopen přepravit náklad o hmotnosti až 250 tun.

Foto: Valentyn Ogirenko, Reuters

Výroba nových antonovů v Kyjevě

Obnovení výroby se však bude týkat menších dvoumotorových transportních proudových letadel An-178 a jejich verze pro dopravu cestujících An-158. Kdo by je měl odebrat, ale zatím Doněc neuvedl.

Antonovy An-178 o nosnosti 15 až 18 tun a doletu až 5500 km mohou startovat z nezpevněných ploch. Zatím byly vyrobeny dva. Stejně jako civilní antonovy An-158 pro 99 cestujících vycházejí z letadla An-148 s krátkým vzletem a přistáním.

Aviall, jehož kořeny sahají do 30. let minulého století a který v roce 2006 koupil Boeing, podle dohody program na výrobu letadel An-158 a An-178 podpoří a bude mít exkluzivní práva na jejich údržbu ve světě.

Foto: Valentyn Ogirenko, Reuters

Oleksandr Doněc, ředitel společnosti Antonov.

Právě kvůli neschopnosti zajistit údržbu a náhradní díly na An-158 musel jejich jediný provozovatel, kubánské aerolinky Cubana, letos uzemnit všech šest strojů tohoto typu. Sedmdesát procent dílů pochází z Ruska.

O tom, že Antonov chce obnovit výrobu letadel, hovořil Doněc už na začátku července. „Antonov An-178 je mojí prio­ritou, protože antonovy byly vždy známy svými transportními letadly. Pak se spustí výroba An-158. Rádi bychom také pokračovali v práci na bezpilotních letadlech,“ řekl tehdy.

Ukrajinský výrobce pak na nedávném aerosalonu v anglickém Farnboroughu uzavřel předběžnou dohodu o spolupráci při vývoji a výrobě hybridních a čistě elektřinou poháněných bezpilotních letadel se švýcarskou firmou Air-Ion.

Předběžně se počítá, že by se na základě platformy vyvinuté firmou Air-Ion vyráběly čtyři druhy bezpilotních letadel s maximální vzletovou hmotností 1500 kg a rychlostí 185 km/h. Stroje by měly sloužit především jako aerotaxi, ale také by mohly najít uplatnění při ochraně hranic, uvedl server UAS Weekly.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám