Kapsch v dopise informoval o opatřeních, která přijal k urychlení výstavby mýtných bran. Současně ale připustil, že v případě mimořádně špatného počasí nestihne systém ve stanoveném termínu zprovoznit.

Zpochybnění termínu MD striktně odmítlo. "V už odeslané odpovědi konsorciu Kapsch sdělujeme, že musí řádně a včas dostát svým závazkům v souladu s uzavřenou smlouvou," uvedla Žižková.

Za každý den zpoždění pětimiliónová pokuta

Smlouva, kterou s konsorciem vedeným Kapschem letos v březnu podepsal předchozí ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL), stanoví za případné nedodržení termínu velmi tvrdé sankce. Za každý den zpoždění by musel dodavatel státu zaplatit pět miliónů korun.

S výstavbou mýtných bran začal Kapsch v červenci. Do 10. října měl hotovo 75 ze 171 bran, plánovaných pro 950 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Pak ale následovala týdenní pauza kvůli předběžnému opatření, jež na žádost italské Autostrade vydal Krajský soud v Brně. [celá zpráva]

Autostrade chtěla žalobou zvrátit rozhodnutí předsedy antimonopolního úřadu Martina Peciny. Ten v březnu potvrdil oprávněnost vyloučení Italů z výběrového řízení na dodavatele systému mýtného pro ČR. Krajský soud ale 17. října dospěl k závěru, že rozhodnutí Peciny bylo správné. Kapsch tedy mohl stavbu bran obnovit. [celá zpráva]

"K vynucenému přerušení prací došlo v nejméně vhodný okamžik. Přijali jsme však mimořádná opatření, která umožní, aby mýto přesto odstartovalo 1. ledna 2007," sdělil 19. října novinářům generální ředitel firmy Kapsch Telematic Services Karel Feix. [celá zpráva] Pak ovšem následoval zmíněný dopis ministerstvu dopravy.

Kapsch: výstavba se opět rozjíždí naplno

Scénář k urychlení prací počítal s tím, že k 31. říjnu bude na dálnicích a rychlostních silnicích umístěno 116 bran a do 30. listopadu všech plánovaných 171. Jak v úterý Právu řekl mluvčí Kapsche Evžen Staněk, do konce října bylo ve skutečnosti postaveno 110 bran.

"Už dříve Kapsch deklaroval, že pro včasné spuštění mýta v ČR udělá vše, co je v jeho silách, přestože termíny jsou již krajně napjaté. Lze říci, že listopad bude  zlomovým obdobím pro budování elektronického mýtného systému, jehož výstavba se nyní opět rozjíždí maximálním tempem," uvedl Staněk.

Mýto se bude na dálnicích a rychlostních silnicích vybírat od vozidel o hmotnosti dvanáct a více tun. Tedy nejen od těžkých kamiónů, ale i autobusů. Od 1. července 2007 pak má být výkonově zpoplatněno ještě 1100 kilometrů silnic první třídy. Zatímco pro dálnice schválila odstupující Topolánkova vláda průměrnou sazbu 4,05 koruny za kilometr, na "jedničkách" zaplatí kamióny a autobusy v průměru 1,90 Kč/km. Řebíček odhaduje, že v prvním roce bude čistý výnos z mýtného jen kolem dvou miliard korun.