Podle Jančury byly přepravní společnosti schopny i přes zdražování nafty držet cenu jízdenek několik let na stejné úrovni. "Mýtné však způsobí plošné zdražení pro všechny dálkové spoje," řekl Jančura. Řešení vidí v osvobození autobusů od platby mýtného nebo alespoň zavedení nižších poplatků pro autobusy.

Tiskový mluvčí ministerstva dopravy (MD) Viktor Meca však uvedl, že evropské předpisy výjimku pro autobusy neumožňují. MD zatím také neuvažuje o dotacích pro autobusové dopravce, které by náklady na platbu mýtného kompenzovaly.

Stejný nárůst ceny se dá čekat například na frekventované trase Praha - Liberec. Cesta by tak na místo současných 70 korun mohla po Novém roce stát kolem 82 až 85 korun, řekl vedoucí autobusové dopravy ČSAD Liberec Martin Oumrt. Záležet bude na tom, jak velká část 96 kilometrů dlouhé trasy bude mýtným zpoplatněna, dodal.

Ztráty budou hradit kraje

Zavedení mýtného pro autobusy se může dotknout i veřejných rozpočtů. Kraje, jako objednatelé regionální veřejné dopravy, totiž kompenzují ze svých zdrojů dopravcům ztráty. Podle výkonného ředitele Svazu dopravy Petra Kašíka budou náklady regionálních dopravců na mýtné asi 300 až 350 miliónů korun.

Nákladní dopravci předpokládají zdražení svých služeb o 15 až 20 procent. [celá zpráva]