"Naši nabídku na prodej terminálu a s ním souvisejících obchodních aktivit obdržela řada strategických i finančních investorů. Do poloviny prosince proběhne užší výběr zájemců. Závazné cenové nabídky bychom od nich mohli obdržet do poloviny února 2007," sdělila v úterý novinářům Monika Kristková, výkonná ředitelka pro strategický rozvoj a projekty ČSA.

Zužováním aktivit se České aerolinie snaží vymanit ze ztrátového hospodaření. Za letošních prvních šest měsíců vykázaly ztrátu 773 miliónů korun. [celá zpráva]

Nový prezident ČSA Radomír Lašák, jenž letos v lednu vystřídal v čele aerolinek Jaroslava Tvrdíka, proto prosadil změnu strategie a vyhlásil tříleté stabilizační období. "Děláme vše, abychom ušetřili na straně nákladů a současně zvedali výnosy. Ty za letošní první pololetí dosáhly 10,9 miliardy korun, což je meziroční vzestup o 8,9 procenta. Celkové náklady ČSA ale za stejné období stouply o 11,3 procenta na 11,5 miliardy korun. Musíme tedy dosáhnout toho, aby se nůžky mezi náklady a výnosy přestaly rozevírat," zdůrazňuje Lašák.

Služby pro dvaadvacet leteckých společností

Letadla Českých aerolinií za letošních prvních devět měsíců přepravila 16 363 tun zboží a pošty. Cargo ČSA se na celkových tržbách této letecké společnosti podílí zhruba čtyřmi procenty. Kromě vlastní přepravy zboží v letadlech odbavuje náklad pro dalších dvaadvacet leteckých dopravců.

Například pro Air France, Korean Air či společnost China Airlines, jedinou, která do Prahy létá ryze nákladními stroji.

"Náš cargo terminál, jehož provoz byl v Ruzyni zahájen 12. ledna 2004, je jedním z nejmodernějších v Evropě. V kombinaci s kamiónovým centrem a novými technologiemi má potenciál stát se logistickým centrem pro celou střední a východní Evropu," je přesvědčena Kristková.

Areál je schopen ročně skladovat a odbavit až 60 tisíc tun zboží. Nabízí také tři tisíce metrů čtverečních kancelářských ploch.

Kapacita využita jenom z poloviny

V současnosti je ovšem jeho kapacita využívána jen zhruba z poloviny. Kromě provozu cargo terminálu zajišťuje ČSA Cargo leteckou přepravu zboží a pošty na pravidelných a charterových linkách. Tuto činnost si České aerolinie na rozdíl od terminálu ponechají.

"Dospěli jsme k závěru, že cargo terminál může provozovat i jiný vlastník. Součástí chystaného odprodeje terminálu bude také smlouva o zajištění služeb v oblasti cargo handlingu pro ČSA s novým nabyvatelem," informovala Kristková.

České aerolinie loni přepravily přes pět miliónů cestujících. Ve flotile mají padesát letadel, jež létají do 120 destinací ve 45 zemích. Nyní ČSA potřebují výraznou finanční injekci, aby se vylepšila jejich neutěšená ekonomická situace. Kromě záměrů s prodejem terminálu proto požádaly o pomoc stát. [celá zpráva]

Odstupující šéf resortu dopravy Aleš Řebíček se už dříve shodl s odstupujícím ministrem financí Vlastimilem Tlustým, že finanční injekce ve výši až dvou miliard korun je pro ČSA nezbytná. "Je přitom třeba najít takový způsob, aby z hlediska hospodářské soutěže nedošlo k nepovolené podpoře a zvýhodnění ČSA vůči konkurentům," konstatoval Řebíček.