Party uspořádané při příležitosti nového uvedení světoznámého českého piva na ostrovní trh v den oslav 164. výročí první várky této značky piva se zúčastnil i český velvyslanec ve Velké Británii Jan Winkler. Po ochutnání piva, které mu vlastnoručně načepoval starší obchodní sládek plzeňského pivovaru Václav Berka, se označil za velvyslance českého piva na britských ostrovech.

Plzeňská značka je sice v Británii již v prodeji asi deset let, ale s její pověstí není SAB Miller spokojen. "Pilsner Urquell zde byl až doposud bohužel vnímán jako obyčejné levné pivo," řekla Právu manažerka pro mezinarodni marketing značky Pilsner Urquell Petra Biskupová. To se má v nejbližších měsících radikálně změnit. Pilsner Urquell se začne prodávat jen v nejlepších britských barech a restauracích, zpočátku převážně v Londýně.

V nejlepší společnosti

Jednou z nich je i známá restaurace Wolseley, kde je Pilsner Urquell dokonce jediným prodávaným pivem. Wolseley byla v posledních letech vždy hodnocena jako jedna z pěti nejlepších londýnských restaurací. Za půl pinty pěnivého moku z Plzně zde klienti, mezi které patří i následník britského trůnu princ William, zaplatí 2,90 libry, tedy asi 120 korun.

To, že se Pilsner Urquell nehodlá cenově podbízet, jako tomu bylo v minulosti, a míří do společnosti nejdražších piv v luxusních restauracích a barech, dokládá i jeho prodej v jednom z nejluxusnějších londýnských hotelů Dorchester nedaleko Hyde Parku, který je oblíben zejména u celebrit z řad hereců a hudebníků. V baru s příznačným názvem Bar si můžete koupit malou (lahvovou) Plzeň za 5,5 libry, tedy asi za 230 korun. Cena se může zdát na první pohled vysoká, ale při pohledu do nápojového lístku baru, podle kterého zde například za panáka koňaku Henessy Esprit zaplatíte 650 liber (přes 27 tisíc korun) nebo za láhev dobrého vína 1100 liber (přes 46 tisíc korun), se najednou nijak zvlášť přemrštěná nezdá.

Britové mají pivo rádi jako Češi

Cesta k srdcím anglických pivařů je pro Pilsner Urquell snadnější než jinde. Podle Biskupové je totiž v Británii podobná pivní kultura jako v Česku. "Británie má velmi silnou pivní kulturu. Lidé jsou zde zvyklí chodit do hospod a pivo je součástí každodenního života tak jako v ČR," uvedla.

Britský trh má podle ní s českým společné zejména to, jakou oblibu má čepované pivo v hospodách. "V ČR je poměr mezi množstvím prodaného sudového piva do restaurací a lahvového piva asi půl na půl. Ve Velké Británii se sudové pivo na celkových prodejích podílí rovněž až 55 procenty. V ostatnich zemích, kde je Pilsner Urquell zastoupen, bývá podíl lahvového piva mnohem vyšší," vysvětlila Biskupová.

Situace na britském trhu je podle ní podobná jako na jiných vyspělých trzích na celém světě. Lidé zde hledají odlišné značky než ty, které jsou prodávány masově. "Chtějí se odlišit, hledají novou chuť," prohlásila.

Prodej Pilsner Urquell bude v Británii přísně kontrolován. Firma posílá do restaurací vyškolené lidi, kteří sledují, zda barman pivo správně načepuje, podává ho při správné teplotě a má o pivu znalosti. Ti potom příslušného barmana hodnotí. Bary budou pravidelně navštěvovány i technickými odborníky, kteří kontrolují uskladnění piva, jak je pivo ošetřováno i to, zda barman řádně vymývá sklo. Nejlépe hodnocení barmani v každé zemi potom postoupí do celosvětového finále, které letos proběhne v New Yorku, a kandidátem je i reprezentant České republiky Lukáš Svoboda.

Dalším způsobem, jak zajistit kvalitu, je certifikace kvalitních provozoven. Tento program běží zkušebně v Německu. "Provozovny certifikované Pilsner Urquell obdrží zlatou plaketu, kterou budou moci vystavit vně provozovny. My je umístíme na internet do seznamu nejlepších provozoven. Účelem je vytvořit seznam barů a restaurací s nejlepší kvalitou piva na způsob hodnocení restaurací, které dělá společnost Michelin," uvedla Biskupová.

Cíl: Austrálie

Momentálně se Pilsner Urquell prodává v 53 zemích světa. "Ne všude ale aktivně podporujeme růst jako třeba v Británii," prohlásila Biskupová. Za klíčové trhy označila Německo, Polsko, Spojené státy a Velkou Británii. I pro další země, jako Jihoafrickou republiku, Itálii, Rusko a Maďarsko, má skupina SAB Miller připraveny podrobné plány, jak značku budovat v průběhu dalších 10 let. V současnosti probíhá několik průzkumů ve vybraných asijských zemích.

Už v listopadu letošního roku se Pilsner Urquell oficiálně představí v Austrálii, od ledna by se na tamějším trhu měl jako prémiová značka společnosti SAB Miller začít prodávat s výraznou marketingovou podporou.