"Je to obrovský problém," řekl Právu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman při slavnostním otevření spojené dálnice D5 a A6. Příliv dalších vozidel na české území po spojení dálnic je podle odborníků přitom víc než jistý.

"Rozhodně to bude znamenat další nápor kamiónů. V tomto případě nepůjde ze strany řidičů ani tolik o najeté kilometry, jako spíš o dobrou sjízdnost dálniční komunikace, hlavně v zimním období. A jde taky o napojení na severojižní německou magistrálu," říká vedoucí Referátu cizinecké a pohraniční policie Rozvadov Miroslav Volár.

Zástupce vedoucího Referátu cizinecké a pohraniční policie Rozvadov Alexandr Mucha, tvrdí, že doprava po vstupu naší země do EU narostla až o 300 procent, navíc s významným, až dramatickým podílem dopravy nákladní. Během čtyřiadvaceti hodin projede hranicí 16 000 vozidel.

"Po propojení dálnic musíme počítat s dalším nárůstem. Nedostatečné zajištění odstavných ploch je fenomén, který nás strašně zatěžuje. Jejich kapacita je neúnosně malá. Jediný sváteční den v Německu dokáže na české straně způsobit i třicetikilometrovou frontu, jak tomu bylo 3. října," uvedl zástupce vedoucího.

"Tento problém nejde z našeho pohledu vyřešit, protože s novou výstavbou takových ploch nikdo nepočítal," dodal.

"Už teď čeká na hranicích a v okolí v den svátku v Německu na naší straně pět, někdy sedm tisíc kamiónů. Jak to bude dál, uvidíme. Rozhodně si budeme muset poradit," dodal Volár.

Plochy ani v Německu

Odstavné plochy ale nejsou ani na německé straně. Jedinou novou odstavnou plochou, která byla otevřena v den zprovoznění dálnice D5 a A6 - královské cesty Via Carolina, je odpočívadlo Wittschauer Höhe zhruba 20 kilometrů za hranicemi. Podle Petra Laušmana jsou do budoucna možná dvě řešení. "Úprava stávajících odstavných odpočívek, což nám momentálně neumožňují finanční prostředky - jediné stání pro kamión vyjde na jeden milión korun, nebo částečná změna legislativy. Pokud ta umožní vznik soukromých transcenter, pak by mohla v tomto ohledu vypomoci podnikatelská veřejnost," uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic

Obce u dálnice podobnou aktivitu nevylučují. S možností placeného stání, jakýmsi transcentrem pro kamióny, počítá například do budoucnosti starosta nedalekého města Přimda Ján Sopko. "Pokud bude potřeba, prostor pro ně máme," uvedl. Starosta Rozvadova Jindřich Červený (nez.) míní, že problémem jsou a zůstanou především dny svátků. "V tyto dny se provoz u nás hodně zhušťuje regionální dopravou. Kdo to tu zná, snaží se objet frontu na dálnici po místních komunikacích a znovu se do ní vtěsnat před hranicemi. Kdo to nezná, musí čekat."