Na zpřísnění podmínek tak nejvíce doplatí lidé, kteří nemají na nákup nového vozidla doma, a proto volí cestu dovozu levnějšího použitého auta ze zahraničí. Zkrátka přijdou také dovozci ojetých aut, jejichž nátlaku politici již loni v dubnu ustoupili, když po jejich masových protestech posunuli hranici pro dovoz starých aut z pěti na osm let.

Příspěvek do fondu

Pokud návrh zákona o odpadech projde v navržené podobě parlamentem, budou muset občané i firmy zaplatit vedle ceny ojetého auta také příspěvek do Státního fondu životního prostředí (SFŽP). Ten přitom může dosáhnout od dvou až do 20 tisíc korun. Dvou a půltisícovou částku by měl napříště zaplatit i každý občan, který si v zahraničí koupí zcela nové auto. Bez zaplacení předepsaných částek dovezený automobil nebude smět na české silnice.

"Cílem návrhu je regulovat možnost dovozů použitých vozidel na území ČR, která jsou vesměs značně poškozená a často naplňují definici pojmu odpad," zdůvodňuje zpřísnění Ambrozek. Podle něj si ojetiny ze zahraničí vozí většinou lidé, kteří je zde opravují, ale často jsou tato auto rozebírána na náhradní díly. Určitá část dílů však zůstává odpadem. Proto také poplatek bude předepisován podle zákona o odpadech. Státní fond životního prostředí z něho bude hradit likvidaci autovraků, které jejich majitelé zanechali na veřejných prostranstvích.

Ochrana prostředí nebo výrobce?

Ambrozek patřil již před čtyřmi lety ke skupině lidoveckých poslanců, kteří chtěli zvýšit správní poplatky, avšak Sněmovna a tehdy i Zemanova vláda takový krok zamítla. Někteří politici přitom obvinili navrhovatele z toho, že podlehli silné lobby výrobců aut.

I nyní někteří opoziční poslanci dávají najevo, že nové zpřísnění podmínek se jim vůbec nezamlouvá. "Považuji to za jeden z vládních nesmyslů", řekl Právu Miroslav Beneš (ODS). Podle něj vláda chce nahradit clo, které by mělo po vstupu do EU odpadnout, novým poplatkem.

Naopak pro se vyjádřil místopředseda výboru pro životní prostředí František Pelc (US-DEU). K individuálním dovozům by ale byl shovívavější. Pelc za návrhem vidí snahu o ochranu domácích výrobců. Také místopředseda rozpočtového výboru Michal Kraus (ČSSD) soudí, že zpoplatnění dovozů nových aut ze zahraničí soukromými osobami nesouvisí s ochranou životního prostředí, ale s ochranou domácího výrobce. Placení za dovoz ojetin ale považuje za dobré, neboť se tím skutečně může omezit dovoz aut, která za pár let mohou ohrožovat životní prostředí.

Kolik by se mělo platit za dovoz ojetin
za auto splňující normu EURO 1 (auta starší 8 let, které již nelze přihlásit k provozu, ale jsou jen na náhradní díly) 20 000 korun
za auto splňující normu EURO 2 (zhruba auta stáří 8 až cca 2 roky) 4000 korun
za auto splňující normu EURO 3 (zhruba auta, od jejichž první registrace v cizině uplynuly max. dva roky) 2000 korun
sazby poplatků jsou určeny podle úrovně emisí ve výfukových plynech a určité úrovně technické výbavy, které jsou složitě vyjádřené neustále zpřísňovanými normami EURO