V prosinci se má funkčnost mýta testovat již v provozu na dálnicích. Aby se především montáž a oživení poměrně složité technologie podařilo zvládnout včas a bez komplikací, vše se již s předstihem zkouší. V areálu Technických služeb ve Zlíně proto postavili zkušební mýtný portál, na němž si pracovníci firmy CROSS Zlín vše vyzkoušejí tak, aby je při "ostré" montáži na 171 branách na dálnicích a rychlostních komunikacích pokud možno nic nepřekvapilo.

Teď zkoušky elektroniky, v prosinci i pro šoféry

"Na testovací bráně zkoušíme řadu vzorků elektronických zařízení. Necháváme pod ní projíždět vozidla a zkoušíme různá modelová řešení. Samotná brána zároveň slouží jako trenažér pro instalační techniky," informoval ředitel zlínské firmy Tomáš Juřík.

Testy ve Zlíně mají trvat ještě měsíc. Stavba je termínově napjatá, bran na dálnicích a rychlostních komunikacích rychle přibývá a teď jde o to, ve velmi krátkém termínu je zapojit a plně zprovoznit.

"Za předpokladu hotových základů i napájecí a datové přípojky pak vlastní mechanická instalace mýtného portálu trvá jen tři hodiny a vycvičený tým elektroniků ji dokáže za polovinu pracovního dne vybavit mýtnou elektronickou technologií, oživit a dát do provozu," řekl Právu Juřík.

Důležitá pro bezchybný provoz mýtného systému bude i prosincová zkouška. Po dohodě firmy Kapsch a sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia se vybrané kamióny budou pohybovat po zpoplatněných dálnicích a silnicích již s funkčními palubními jednotkami. Bude se měřit a vyhodnocovat spolehlivost systému a ověřovat dosažená efektivnost při fiktivním vybírání mýtného.

Řebíček: tendr byl legitimní

Výsledek i průběh výběrového řízení na elektronické mýtné, které vyhlásil jeho předchůdce Milan Šimonovský (KDU-ČSL), již nezpochybňuje ani současný ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS). Tendr přitom někteří občanští demokraté, včetně Řebíčka, tvrdě kritizovali.

Evropská komise požádala ČR o vyjádření, zda bylo výběrové řízení na dodavatele mýtného legitimní. Ministerští úředníci příští týden v Bruselu Šimonovského výběrové řízení podpoří. "Sdělíme jim, že žádný zákon porušen nebyl," potvrdila Právu mluvčí ministerstva dopravy (MD) Marcela Žižková.

Po svém nástupu do funkce ministr říkal, že provede audit této zakázky. On i bývalý stínový ministr dopravy ODS Petr Bendl kritizovali jak způsob práce výběrové komise, tak i zvolené mikrovlnné řešení.

Žádné zásadnější pochybení však podle Řebíčka při prověrce nebylo nalezeno. Dál se již MD tendrem zabývat nehodlá. Teď se chce soustředit na samotnou výstavbu mýtného systému, kterou již beztak nelze zastavit. A výnosy z mýta státní rozpočet nutně potřebuje.

Žádost o vyjádření, na kterou nyní Řebíček odpovídá, přišla z generálního ředitelství Evropské komise pro energetiku a dopravu. Ta prošetřuje podání italské firmy Autostrade, jež byla z výběrového řízení pro formální nedostatky vyloučena. Brusel zároveň prověřuje i to, zda byl tendr na mýtné vypsán v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Tendrem se rovněž zabývá Krajský soud v Brně.