Tím bylo patnáct miliónů eur za přípravu realizační dohody, a dalších pět miliónů eur za náklady, jež si do konce března vyžádalo jednání ministerstva dopravy s H&C o jejím dodatečném upřesnění. Proplacení dvaceti miliónů eur ještě musí schválit vláda, která se tím má zabývat na svém posledním červnovém zasedání. Zřejmě jí ale nezbude než souhlasit.

Zpoždění pokuty zastavilo práce

Penále mělo být původně uhrazeno ve velmi krátké době. Pak se ale protáhlo upřesňování jeho výše. Právě skutečnost, že se H&C ještě kompenzace nedočkal, způsobila nyní zastavení prací na dvoukilometrové části dálničního obchvatu Ostravy, jehož dodavatelem jsou Ostravské dopravní stavby. Firma začala obchvat budovat v květnu 2002. Poté, kdy se letos 31. března vláda rozhodla realizační dohodu s H&C vypovědět, nemá kdo stavbařům proplácet faktury, protože na stát ještě stavba obchvatu převedena nebyla. Podnik se proto 9. června rozhodl práce přerušit.

"Nejsme dobročinná organizace," zdůvodnil to médiím prezident Ostravských dopravních staveb Pavel Vítek. Podle ministerstva dopravy bude smlouva o převodu kontraktu podepsána ihned poté, až vláda schválí zmíněné penále. Úhrady faktur se tedy Ostravské dopravní stavby dočkají nejdříve v červenci. Dálnice D47 (Lipník nad Bečvou-Ostrava-Bohumín) bude měřit osmdesát kilometrů. Že má její výstavbu financovat a pak až do roku 2032 provozovat H&C, prosadila bez výběrového řízení předchozí vláda Miloše Zemana.

Tehdejší ministr dopravy a spojů Jaromír Schling (ČSSD) podepsal na její pokyn 25. června 2002 s H&C realizační dohodu, kterou se pak jeho nástupce Milan Šimonovský (KDU-ČSL) snažil dodatečně zbavit rizik. Letos v březnu Šimonovský vládu přesvědčil, aby realizační dohodu s H&C vypověděla. Slíbil jí totiž, že zajištění výstavby státem umožní celou D47 dokončit nejpozději v listopadu 2008, o rok dříve a až o čtyřicet miliard korun levněji, než se zavázal Housing & Construction.

Schling: Dokončení dálnice v roce 2008 je nereálné

V listopadu mají podle Šimonovského začít práce na šestikilometrovém úseku dálnice D47 z Ostravy-Rudné do Hrušova. Dále bude následovat úsek Lipník-Bělotín (15,4 km) a tři úseky o celkové délce 24,8 km mezi Bílovcem a Vrbicemi. Jako poslední přijde na řadu desetikilometrová trasa z Vrbic ke státní hranici s Polskem. Tam se má D47 podle mezivládní dohody propojit v roce 2008 s polskou dálnicí A1.

Schling, který je nyní poslancem, nadále odmítá připustit, že jím uzavřená smlouva s Housing & Construction byla pro ČR nevýhodná. "Šimonovský se mýlil, když tvrdil, že smlouva se soukromým investorem byla přílišným rizikem. Nyní se totiž stát vystavuje ještě většímu riziku vůči zhotoviteli. Výběrová řízení na stavbu prvního úseku byla již vypsána, přestože ještě není stavební povolení. Stát to dělá proto, že je v časové tísni. Dostal se ale do ní sám vypovězením smlouvy s H&C," tvrdí Schling.

Podle něj se práce na prvním úseku D47 budou naplno moci rozjet až v příštím roce. "Dokončit celou dálnici v roce 2008, k čemuž se Šimonovský zavázal, je naprosto nereálné," řekl Právu Schling.