"Cesta po dálnici z Prahy do Mnichova se za optimálních provozních podmínek zkrátí o polovinu," řekl Právu koordinátor výstavby dálničního obchvatu Plzně Jiří Otásek. Podle něho od příštího pátku dojedou řidiči po kompletní dálnici na přechod do Rozvadova. Odtud budou pokračovat na pětatřicetikilometrovém úseku nové dálnice A6 směrem na Norimberk až na křižovatku s dálnicí A93 spojující Berlín s Mnichovem. "Od této křižovatky západním směrem přímo na Norimberk ještě dálnice hotova není. Němci ji plánují dostavět v roce 2008," upřesnil Otásek.

Dosud jim cesta do Mnichova trvala tak pět hodin. Nově to vidím tak na tři," řekl Právu v Rozvadově řidič stříbrného BMW.

Přibude kamiónů

Na dálnici A6 v Německu probíhají poslední úpravy. Nový, zhruba osmikilometrový úsek zacelí ve směru od hranic do německého vnitrozemí poslední mezeru čtyřproudé dálnice kolem města Wittschau. Dělníci na dálnici už nejsou téměř vidět, jen u Wittschau, nedaleko dálničního nájezdu, usazují středová svodidla. "Zbývá nám doplnit poslední kilometr," řekl v pátek Právu jeden z nich.

Nový úsek přemosťuje na čtyřech místech místní komunikace a doplňuje ho oboustranné venkovní odpočívadlo, jen se záchodky a kempinkovými stoly. Je zhruba čtyřiadvacet kilometrů od hranic. Další, dosavadní, je nedaleko dálničního hraničního přechodu Rozvadov, u Waidhausu.

Vedoucí Referátu cizinecké a pohraniční policie Rozvadov Miroslav Volár očekává s plným dálničním provozem na německé straně příliv dalších vozidel. "Rozhodně to bude znamenat další nápor kamiónů," míní. "V tomto případě nepůjde ze strany řidičů ani tolik o najeté kilometry, jako spíš o dobrou sjízdnost dálniční komunikace, hlavně v zimním období. A jde taky o napojení na severojižní německou magistrálu," říká s dovětkem: "Už teď čeká na hranicích a v okolí v den svátku v Německu pět, někdy sedm tisíc kamiónů. Jak to bude dál, uvidíme. Rozhodně si budeme muset poradit."

V tunelu osmdesátkou

Den před spojením dálnic bude uveden do provozu jeden z nejmodernějších evropských dálničních tunelů skrz vrch Valík a mostem přes Úhlavu na obchvatu Plzně. Ojedinělá stavba v Česku je podle Otáska doslova prošpikovaná elektronikou. "V tunelu je zařízení schopné měřit rychlost, číst SPZ, vážit projíždějící vozidla a nebo třeba měřit exhalace," uvedl Otásek.

Informační výstupy bude přejímat dálniční policejní oddělení ve Svojkovicích, popřípadě řídicí centrum přímo u Valíku. "Dispečer může již nainstalovaným systémem světelné signalizace omezit dopravu jen na některé pruhy. V případě nehody lze okamžitě uzavřít celou dálnici a provoz odklánět na nejbližších sjezdech," vysvětlil Otásek.

Stavba 380 metrů dlouhého tunelu bude nejprve předána do půlročního zkušebního provozu, po jehož dobu bude rychlost v tunelu omezena na osmdesát kilometrů. "Pak se možná zvýší na stovku," podotkl Otásek.

Na tunel navazuje 440 metrů dlouhý most přes Úhlavu. Jeho konstrukce, která leží 26,5 metru nad hladinou řeky, je svým způsobem unikátní. "Je pospojovaná z předem připravených prefabrikovaných betonových segmentů. Díky této metodě nebyla nutná žádná podpůrná konstrukce, most se montoval seshora," řekl Právu Martin Doksanský, generální ředitel mostařské firmy SMP Construction. Stavba je zabezpečena proti případné ekologické havárii.

"Most má uvnitř šachtu s potrubím, které odvádí veškeré dešťové a povrchové vody do jímky - ta je samozřejmě schopná zachytit a separovat i ropné produkty," uvedl Doksanský. Pádu havarovaných vozidel mají zabránit betonové bariéry.