"Předběžná registrace je důležitá především pro větší dopravce. Zkrátí se tím pak proces vlastní registrace a výdeje palubních jednotek na kontaktních místech," vysvětlil Feix.

Dopravci se mohou předběžně registrovat telefonicky na bezplatné zákaznické lince 800 698 629, přes internetový portál www. premid. cz a ve všech kontaktních centrech Premid point, která budou ve všech krajích otevřena 1. října.

Na otázku, jak konkrétně se bude za mýto platit, Feix odpověděl: "Pro registraci v režimu předplatného (prepay) bude moci řidič platit předem v hotovosti nebo přípustnými kreditními a tankovacími kartami. Palubní jednotka premid bude řidiče informovat o vyčerpání kreditu při poklesu nabití pod 600 korun."

V budoucnu roční výnos přes osm miliard

Pro režim následné platby (post-pay) bude podmínkou uzavření smlouvy s provozovatelem elektronického mýtného systému, a to výhradně na zmíněných kontaktních místech Premid point. Od 1. července 2007 mají být pro kamióny nad 12 tun zpoplatněny mýtným také silnice první třídy. O tom, že jde o zpoplatněnou silnici, bude řidiče informovat směrník s písmenem M.

A jak vysoké mýtné bude? Pro dálnice a rychlostní komunikace navrhuje nový ministr dopravy Aleš Řebíček průměrnou sazbu 4,05 koruny za kilometr. Na silnicích první třídy pak mají kamióny v průměru platit 1,90 Kč/km. [celá zpráva]

Ministerstvo dopravy odhaduje, že v roce 2008, až se systém zaběhne, vynese mýto státu kolem 8,2 miliardy korun. V prvním roce je ale podle Řebíčka reálných pouze 4,8 miliardy.

U dálnic dvě stovky distribučních míst

Mýtné transakce budou účtovány následně a placeny například bezhotovostními platbami z účtu klienta. Provozovatel vozidla na vyžádání obdrží pravidelné vyúčtování o najetých kilometrech a celkové částce. Na kontaktních místech Premid point budou dopravci později moci získat a zaregistrovat palubní jednotku premid jak pro platbu předem, tak pro následnou. Palubní jednotku dostanou ihned po uzavření smlouvy a registraci vozidla do mýtného systému.

Speciálně školený personál kontaktních míst bude schopen s řidiči komunikovat v češtině, slovenštině, angličtině, němčině i ruštině. Poskytne jim stejné služby jako distribuční místa. A navíc i výpis všech mýtných transakcí, kvalifikovaný příjem stížností, přání a podnětů, hlášení o technických poruchách či opravy chybných účtování.

Distribuční místa budou postupně otevírána od října poblíž zpoplatněných dálnic, a má jich být kolem 200. Fungovat budou v nepřetržitém provozu. Zájemce v nich po složení kauce získá a zaregistruje si palubní jednotku premid pro platbu předem.

Využít zde klient bude moci i další služby. Vyměnit a vrátit palubní jednotku, oznámit její ztrátu nebo vrátit nalezenou, nabít potřebný vklad v režimu pre-pay, vybrat nespotřebované mýto, dodatečně je zaplatit, získat výpis z posledních mýtných transakcí, využít poradenství o mýtném systému, obdržet informační materiály v úředních jazycích Evropské unie a dále v bulharštině, chorvatštině, norštině, rumunštině, ruštině, srbštině a turečtině.

Mýtné zavedou i na Slovensku

Mýtné se už vybírá v Rakousku i Německu. V příštím roce s ním začne Česko a od ledna 2009 chce elektronický mýtný systém spustit také Slovensko.

Na rozdíl od ČR by na Slovensku měla mýto hned od počátku platit všechna nákladní vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny. "Počítáme nejen s výkonovým zpoplatněním dálnic a rychlostních silnic, ale i některých souběžných komunikací," sdělil novinářům slovenský ministr dopravy źubomír Vážny.

Do poloviny příštího roku chce ministerstvo dopravy SR sestavit podmínky tendru na výběr technologie, na níž bude výběr mýtného stát. Za další tři měsíce se soutěž vyhodnotí. Vítěz soutěže by pak měl podle Vážného zhruba rok na přípravu mýtného systému, aby mohl být v provozu od ledna 2009.