"Z výsledků ankety je zřejmé, že se posun průměrného zahájení předvánočních kampaní obchodních řetězců zastavil. Obavy některých lidí, že léto bude dříve nebo později ve výlohách bezprostředně vystřídáno vánoční tématikou, se nenaplňují," řekl předseda představenstva a generální ředitel GE Money Multiservis ČR Charlie Coode.

Dodal, že čeští zákazníci v poslední době nechávají vánoční nákupy na poslední chvíli, někteří obchodníci proto oddalují zahájení předvánočních kampaní. 

Za pravdu mu dává mluvčí supermarketů Delvita Petr Uchytil. "Bude to (zahájení vánočního prodeje) zhruba ve stejnou dobu jako minulý rok. Praxe je taková, že vánoční výrobky jsou na prodejní ploše umístěny často již koncem října, nicméně vánoční marketing začíná až v měsíci listopadu a vrcholí těsně před Štědrým dnem," uvedl Uchytil.

Tesco začne s předvánočním prodejem už říjnu

Mezi prvními velkými obchodníky, kteří letos zahájí předvánoční prodej, bude společnost Tesco. "Vánoční nabídku zákazníkům představíme v polovině října. Rozsáhlé průzkumy totiž ukazují, že mnoho zákazníků se chce připravit na vánoční svátky v předstihu, aby se vyhnuli vánočnímu shonu a nervozitě," řekla mluvčí společnosti Tesco Jana Matoušková.

O něco později zavládne vánoční atmosféra v hypermarketech Hypernova a supermarketech Albert. "Letos zahájíme vánoční prodej v listopadu, tedy podobně jako loni," uvedl Libor Kytýr ze společnosti Ahold, která Hypernovy a Alberty provozuje.

Češi nakupují hlavně elektroniku a kosmetiku

Obchodníci se těší, že Češi díky rostoucím mzdám letos za dárky a potraviny na vánoční stůl utratí více peněz než loni. Tržby obchodníků se totiž od začátku letošního roku rychle zvyšují a například v červnu meziročně vzrostly o 8,3 procenta. [celá zpráva]

Loni Češi v předvánočním období v obchodech podle odhadů ekonomů utratili zhruba 233 miliard korun, což bylo meziročně o čtyři procenta více. Lidé o Vánocích nakupují také kvalitnější potraviny. Mezi oblíbené vánoční dárky patří v ČR elektronika, počítače, mobilní telefony, videohry, kompaktní disky a filmy na DVD. Stále se hodně kupují knihy a nezřídka se daruje i oblečení. Popularitu získaávají také kosmetické balíčky. Nejlépe se o Vánocích prodávají parfémy, vody po holení a deodoranty.