"Taxíky ve žluté barvě nápadně upozorní na nová pravidla, která budou muset dodržovat řidiči pražských taxislužeb využívající městská taxistanoviště," uvádí pražské zastupitelstvo v tiskové zprávě.

Jednotná žlutá barva je podle vedení města důležitá proto, aby vozidla byla jasně rozpoznatelná v běžném provozu. Schválená vyhláška připouští pět možných odstínů žluté. Barva musí být na celé ploše auta. Omezení na nižší střední třídu město zavádí kvůli tomu, aby auta měla určitou úroveň bezpečnosti a technologie.

Klimatizace je podle vedení města standardní požadavek na nezávadné prostředí a větší pohodlí zákazníků. Vyhláška, která podmínky pro provozování taxislužby upraví, také zakazuje řidičům taxi parkovat zadem, tedy výfukem k chodníku. Dále stanoví, že si zákazník může vybrat libovolné vozidlo na stanovišti, bez ohledu na pořadí, v jakém stojí.

Taxikář nesmí mít krátké kalhoty

Vyhláška dále stanoví například požadavek na slušné oblečení taxikáře. Řidiči je zakázáno užívat sportovní oblečení, krátké kalhoty či trička s výrazným logem, domácí textilní obuv - pantofle, bačkory a podobně.

Dále řidič nesmí nepřiměřeně obtěžovat okolí, například hlasitě puštěným rádiem, taxík i stanoviště musí taxikář udržovat v čistotě a nesmí na stanovišti ve vozidle kouřit. 

Řidič také nesmí v prostoru stanoviště taxislužby provádět jakoukoliv údržbu nebo seřizování a mytí vozidla taxi, včetně manipulace s pohonnými hmotami a jinými ropnými látkami. 

Taxikáři mají výhrady

Mezi zástupci taxikářů návrh vyvolal odpor. "Klimatizace ne, barva ne," vyslovil již dříve svůj názor ředitel AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. Podle něho by každý provozovatel taxislužby měl mít možnost zvolit pro vozy svých řidičů barvu, kterou chce.

Pověst pražské taxislužby není kvůli předražování jízdného příliš dobrá. Podle některých informací okrádá zákazníky v podstatě stále stejná skupina řidičů. Počet taxikářů, kteří předražují, však podle údajů magistrátu klesá. Nejohroženějšími zákazníky pražských taxíkařů jsou cizinci.

V roce 2005 bylo provedeno pražským magistrátem 674 kontrolních jízd a v 92 případech bylo zjištěno předražení - což činilo 13,65 procenta. V roce 2002, kdy byly zahájeny kontroly v dnešní podobě, bylo zjištěno podle magistrátu předražení v 32,67 procentech případů.