Pojišťovací ústavy nyní analyzují letošní vývoj škod, na jehož základě stanoví sazby pojištění. "Zatím nemůžeme hovořit, že určitě od ledna příštího roku dojde ke zvýšení cen. Je to ale pravděpodobné," uvedl Síkora.

Členské pojišťovny podle něj ještě samy nevědí, zda zvýšení cen povinného ručení bude v řádu desetin procenta nebo celých procent. "V žádném případě ale nedojde k dramatickému zvýšení," zdůraznil.

Rozpory ve statistikách

Průměrné škody podle Síkory v poslední době výrazně rostou. "Vycházejí z neustále dražší ceny práce, protože ekonomika sílí a máme vyšší výdělky, takže veškeré vstupy ohledně práce jsou dražší," upřesnil. Lidé podle něj také kupují dražší automobily, což se projevuje ve vyšších cenách za jejich opravy. Dalším důvodem je podle něj i rostoucí odškodnění lidí, kteří byli při havárii zraněni.

Signály o dalším zvyšování sazeb už vysílají i samotné pojišťovny. S novým silničním zákonem, který platí od začátku července, se podle policejních statistik na českých silnicích výrazně snížil počet vážných nehod. Pojišťovny ale tvrdí, že náklady spojené s léčbou zraněných a úhradou škod, jež promítají do sazeb, jim zatím neklesají.

"Přes zavedení bodového systému je trend počtu nahlášeních škod stále negativní. Za červenec a srpen registrujeme v havarijním pojištění o 18 procent více škod než loni. V povinném ručení je počet škod o prázdninách obdobný jako loni -zhruba 6000 měsíčně," řekl Právu mluvčí Kooperativy Marek Vích.

Zástupci pojišťoven vysvětlují rozpory ve svých a policejních statistikách tím, že řada lidí po nehodách policisty vůbec nekontaktuje, protože se bojí, že by přišli o body.

"Drobné nehody se škodou do 50 tisíc korun, při kterých není nikdo zraněn a nevznikne škoda na dalším majetku, navíc motoristé policii vůbec hlásit nemusí. Pojišťovna je však eviduje," doplnil mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

Většina domácích pojišťoven zvedla základní sazby povinného ručení také pro letošní rok. Převážná část řidičů ale za ně zaplatila méně. Umožňuje to systém bonusů, který dobré řidiče zvýhodňuje. Systém malusů naopak trestá ty, kteří se za volantem dopouštějí chyb a bourají. Hůře na tom jsou kvůli vyšší základní sazbě i noví řidiči.

Pojišťovny řidiče více známkují

Do budoucna by všichni čeští motoristé mohli těžit z rostoucí konkurence na trhu. Objevili se i noví makléři a zprostředkovatelské firmy s nabídkou uzavření pojištění přes internet nebo po telefonu. Hladinu trhu povinného ručení v ČR rozčeřily v poslední době dvě významné, na sebe navazující události. Druhá největší pojišťovna Kooperativa koupila Českou podnikatelskou pojišťovnu (ČPP), která podle dřívějšího vzoru Allianz, ČSOB pojišťovny, Uniqy a Generali začala známkovat řidiče podle více měřítek než jen podle míry jejich nehodovosti a obsahu motoru jejich vozidla.

Širší rozčlenění motoristů, takzvanou segmentaci, tak zavedla už většina hráčů na trhu. V případě ČPP mohl být její krok podle odborníků odpovědí na příchod společnosti Callin ze skupiny PPF.

Ta začala loni v září nabízet povinné ručení po telefonu při uplatnění poměrně široké segmentace. Smlouvy, které Callin uzavře, spravuje a škody v rámci stejné finanční skupiny likviduje Česká pojišťovna, tedy lídr trhu.