Evropští politici věří, že zavedení nové daně by mělo nahradit registrační poplatky, které za své "plechové miláčky" musí platit obyvatelé některých zemí EU. V Česku se platí silniční daň pouze za vozidla určená k podnikání, ale neexistují žádné zvláštní daně za uvedení do provozu, jako je tomu v řadě dalších států.

Odpůrcem návrhu jsou především Velká Británie a Dánsko, které jsou zatím odhodlány zavedení poplatku zablokovat. Jejich činitelé dávají přednost tomu, aby si tento problém vyřešil každý stát sám. V Dánsku se totiž platí vysoké registrační poplatky a kdyby se zavedla ekologická daň, tak by stát o tyto poplatky přišel.

Jen v Dánsku poplatek za registraci činí asi 180 procent ceny automobilu. Jinde jsou zase poplatky nulové. U silniční daně se sazby pohybují od 30 (900 korun) po 463 eur (asi 13 000 korun). V Česku podnikatelé za vůz s motorem do objemu 2000 ccm platí zhruba 105 eur (3000 Kč).

V pozadí je i spor mezi státy vyrábějícími automobily, které mají zájem na co nejnižším zdanění v celé unii, a naopak zeměmi bez automobilek, jako je Dánsko či Portugalsko, které naopak vozy zatěžují vysokými poplatky. Důsledkem však je, že třeba v Dánsku množství aut jezdí s poznávacími značkami jiných států.

Evropská komise není také spokojená s technickým pokrokem evropských a asijských automobilek. Podle ní se dostatečně nesnaží snížit emise ve výfukových plynech. Pokud to půjde tak dál, Evropská Unie prý sáhne k vlastním legislativním opatřením. [celá zpráva]