Tvrdí to zástupci samosprávy a podnikatelské sféry v regionu. Upozorňují, že kritický je už současný stav, parametry silnice I/11 dávno neodpovídají dopravnímu zatížení, které zejména na Třinecku dosahuje úrovně zatížení dálnice, a poté, co spustí plnou výrobu automobilky Kia u Žiliny a Hyundai v Nošovicích, doprava ještě výrazně vzroste. Vládní usnesení počítá s dokončením rychlostní silnice I/11 na Třinecku až v roce 2012. Místní požadují, aby byla hotova už v roce 2009. "Pokud v době, jak Hyundai spustí výrobu, nová silnice na Slovensko nebude hotova, bude to katastrofa. Vůbec si to nedokážu představit," míní starosta Třince, senátor Igor Petrov (SNK ED).

Lidé skřípou zuby, radnice je chlácholí

"Je to úděsné, za čtyřiadvacet hodin naší obcí projíždí 22 až 23 tisíc aut, z toho tři až čtyři tisíce kamiónů. Když je na hlavní silnici zácpa, někteří řidiči se snaží vyhnout koloně a jezdí po tři metry široké cestě mezi ploty rodinných domků. A to nejen osobní auta, ale už dokonce i některé kamióny. Až se doprava ještě zvýší, nebude to k přežití," líčil Právu starosta Vendryně na Třinecku Rudolf Bilko (nestr. za SNK) s tím, že lidé jsou "nervózní, nadávají, skřípou zuby, ale útrapy snášejí v naději, že nová silnice v roce 2009 bude. My je chlácholíme, aby se nezvedli k protestům, ale pokud by cesta měla být až v roce 2012, bude to pozdvižení," prohlásil.

Za neúnosnou označil situaci i Miroslav Bednarz ze Slezské silniční iniciativy, která prosazuje urychlení výstavby nové silnice. "Nynější komunikace je úzká a poničená, pro současnou dopravní zátěž naprosto nevyhovující," řekl Právu.

Generální ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Miroslav Fabian připomněl, že kromě logistiky firem Hyundai a Kia je nutné počítat také s růstem výroby v podnicích v kraji a v průmyslových zónách, což bude mít rovněž vliv na zesílení dopravy. Již nyní např. z Třineckých železáren vyjíždí 80 tisíc kamiónů ročně. "Hrozící dopravní kolaps je nebezpečím i pro podniky v regionu, Třinecké železárny nevyjímaje," zdůraznil šéf třinecké hutní firmy a viceprezident sdružení Jiří Cienciala.

Deklarace v Žilině, prohlášení v Třinci

Podle předsedy Krajské hospodářské komory v Ostravě Pavla Bartoše dobrá není ani dopravní situace na Slovensku, kde má být dálnice ze Žiliny k českým hranicím hotova až dlouho poté, co obě automobilky už budou plně vyrábět.

"Opakovaně jsme o těchto problémech jednali s našimi slovenskými partnery. V úterý 5. září budou naše hospodářská komora, Slovenská obchodní a průmyslová komora a Slovensko-korejský hospodářský výbor podepisovat deklaraci k urychlení výstavby komunikace mezi Martinem, Žilinou, Čadcou, Třincem, Nošovicemi a Ostravou," řekl Bartoš Právu. V Třinci se pak 7. září uskuteční seminář, který vyhodnotí dosavadní zkušenosti z příchodu zahraničních investorů, "srovná přísliby a očekávání s realitou a navrhne nezbytná opatření zejména v oblasti dopravní infrastruktury". Jedním z výstupů semináře má být výzva, aby výstavba komunikace od Nošovic směrem na Slovensko byla zařazena mezi absolutní dopravní priority v ČR a aby nová silnice byla zprovozněna v návaznosti na náběh výroby v automobilkách Kia a Hyundai.

Automobilka Kia Motors Slovakia u Žiliny už spustila zkušební provoz a sériovou výrobu zahájí do konce letošního roku, zkušební výroba v nové továrně Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích má začít koncem roku 2008.