Dodatečné poplatky tvoří u cestovních kanceláří v průměru 30 procent celkové ceny. Jde o tzv. bezpečnostní taxy, palivové příplatky, letištní taxy, povinné pojištění zařízené cestovní kanceláří, tzv. místní poplatky nebo bakšišné. Podle mluvčí SOS Ivany Pickové jsou v této praxi české cestovní kanceláře v Evropě ojedinělé. Zahraniční cestovní kanceláře v souladu s evropskou směrnicí uvádějí komplexní cenu zájezdů včetně všech poplatků od začátku 90. let.

Sdružení se obrátilo s výzvou na CK Fischer, Čedok, Exim Tours, Sunny Days, Shenkos a Alexandria. Nedávno sdružení vyzvalo kvůli účtování poplatků mimo cenu letenky také letecké společnosti ČSA, Smart Wings a Sky Europe. [celá zpráva]

Postup sdružení považujeme za zcela neopodstatněný," řekl mluvčí CK Fischer Dan Plovajko. Firma je podle něj přesvědčena, že neklame spotřebitele. Stejného názoru je i CK Exim Tours. "Všechny příplatky publikujeme v katalogu a v případě, že dochází ke změně jejich výše, je o tom klient včas informován," řekl obchodní ředitel CK Exim Tours Jan Koláčný.

Stejně jako v případě leteckých společností dává sdružení přednost smírnému vyřešení rozporu, v případě neúspěchu jednání ale hodlá předat věc k soudu.

Na letecké společnosti si posvítí i EU

Překvapením, která zažívají cestující, když zaplatí za letenku víc, než byla cena uváděná v reklamě nebo na webové stránce, se snaží předejít i Evropská komise (EK). Letos v červenci navrhla, aby letecké společnosti povinně uváděly úplnou cenu letenky včetně všech poplatků, tedy letištních, servisních, palivového příplatku a DPH. [celá zpráva]