"Je třeba prověřit, co je v rozpočtu realistické a co není, aby se v návrhu neskrývala nějaká Sobotkova čertova kopýtka," řekl Právu Tlustý.

Odstupující koaliční vláda sestavila návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 88 miliard korun. [celá zpráva] Sociální výdaje na příští rok vzrostly v navrhovaném rozpočtu o více než 17 procent na 473 miliard korun. "Rozpočet mandatorních sociálních výdajů se zejména v důsledku nově přijatých zákonů účinných od 1. ledna 2007 meziročně zvyšuje o přibližně 69 miliard korun," uvedlo při projednávání rozpočtu již dříve MF.

Už se připozdívá

Důchody by se měly zvýšit v průměru o 500 korun. [celá zpráva] Platy státních zaměstnanců by měly podle návrhu plošně vzrůst o 4,5 procenta a po odečtení inflace o 1,7 procenta. Výdaje na výzkum a vývoj na příští rok podle návrhu stouply o 1,8 miliardy na 20 miliard korun, tedy 0,58 procenta HDP. Do rozpočtu EU by měla ČR v roce 2007 přispět částkou 31,8 miliardy korun.

Pokud již od příštího týdne začne fungovat Topolánkův kabinet, byly by na audit rozpočtu zhruba dva týdny, dalších čtrnáct dní by vláda měla na úpravy a korekce státního rozpočtu.

"Návrh, který předloží Topolánkův kabinet, už bude v každém případě realistický," tvrdí Tlustý.

Žádné zásadní změny se ale v rozpočtu dělat nedají, není na to čas. Prakticky o rok se tak odsunula možnost změnit zákony, které by ovlivnily výdaje státu. "Paroubkovi se jeho průtahy při jednání o sestavení vlády povedlo, že vlastně každá další vláda bude muset ještě rok s určitými korekcemi provádět to, co Paroubkova vláda zařídila," podotkl Tlustý. Z makroekonomického hlediska se tak podle něj ztrácí opět další rok, který bylo možné využít k reformám veřejných rozpočtů, které by snížily výdaje a přitom byly sociálně únosné.

Termín pro vládu skončí 30. září

V úterý by se předsedové parlamentních klubů a předseda Sněmovny měli dohodnout na harmonogramu projednávání státního rozpočtu na příští rok.

Vláda má podle zákona povinnost předložit návrh rozpočtu na příští rok Sněmovně do konce září. Je to poslední termín, který stále ještě umožní případné korekce rozpočtu při jeho trojím čtení, včetně změn vlád a projednávání ve sněmovních výborech tak, aby mohl být zákon projednán a přijat do 31. prosince.

Pokud by se rozpočet do tohoto data nepovedlo schválit, hrozí zemi rozpočtové provizorium. To by například znamenalo, že by se nemohly zahajovat žádné investiční akce a bylo by možné na výdaje uvolňovat každý měsíc nejvýše 1/12 z celkových výdajů letošního roku.

Kdo nakonec sestaví rozpočet?

Nevyjasněná povolební politická situace ještě zvyšuje míru nejistoty spojenou s přípravou rozpočtu na příští rok. "Dodnes totiž nevíme, zda ten, kdo teď rozpočet navrhuje, bude za něj příští rok také ručit," uvedl Aleš Michl z Raiffeisenbank. Obdobně rozpačití jsou při hodnocení příprav státního rozpočtu i další ekonomičtí analytici a politologové.