"V době, kdy stagnuje světová letecká doprava, a vzhledem k ekonomické situaci naší letecké společnosti, považuje představenstvo za zcela nepřijatelné mzdové a sociální požadavky, předložené odborovými organizacemi," sdělil Právu ředitel vnějších vztahů ČSA Daniel Plovajko.

Za nepravdivé představenstvo označilo tvrzení pilotů, že vedení ČSA není ochotno s odborovými organizacemi jednat o uzavření více kolektivních smluv, jež by odpovídaly jejich profesním podmínkám. Prezident ČSA Miroslav Kůla 9. června odborům předložil kompromisní návrh dohody o postupu při kolektivním vyjednávání, jenž už více smluv připouští.

Podle prezidenta Sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA) Radomila Kratochvíla se piloti nyní radí, zda už mají na podporu svých požadavků začít stávkovat. Definitivní rozhodnutí by mělo padnout zítra.

Zastaven nákup nových letounů

Představenstvo uložilo managementu okamžitě pozastavit významné investiční záměry ČSA, včetně nákupu nových letounů. "Pokračovat v nich bude možné až po vyřešení nynějšího sociálního konfliktu," informoval Plovajko.

Vedení ČSA začalo pro případ stávky přijímat opatření k omezení ekonomických ztrát, jež by způsobila. Aby tato letecká společnost přežila, musely by ČSA zredukovat svůj letdlový park, omezit linky a propustit stovky z nynějších 4500 zaměstnanců.

Podle Kůly není základním problémem kolektivního vyjednávání počet smluv, ale mzdové požadavky. "Nelze žádat mzdové nárůsty v desítkách procent v době, kdy se v jiných českých podnicích mluví o jednotlivých procentech, a kdy ve světě řada leteckých společností zaniká a jiné propouštějí zaměstnance a omezují provoz," napsal včera prezident ČSA v dopise zaměstnancům.

Průměrný měsíční plat pilotů Českých aerolinií je 91 300 korun. Nyní požadují, aby se jejich platy co nejdříve vyrovnaly se mzdami, které pobírají jejich zahraniční kolegové v alianci SkyTeam, jíž jsou ČSA členem. Například piloti Air France si měsíčně vydělávají od 158 do 500 tisíc korun.