"Růst i hodnota tržeb z přepravy nákladů za první pololetí je ve skutečnosti ještě vyšší - a to s ohledem na účetní zpožďování úhrad od některých partnerů," řekl tiskový mluvčí ČD Aleš Ondrůj.

Více se v prvním pololetí přepravovalo železo, černé uhlí a koks. Vliv na tento nárůst měla příznivá situace na trhu s hutnickými výrobky a železem. Také vzrostla přeprava aut díky stoupající výrobě aut v TPCA Kolín a v závodě Škoda Auto v Kvasinách (nádraží Solnice).

"Společnost TPCA přitom původně ani při výstavbě kolínského závodu nepočítala se zavlečkováním areálu - železniční napojení vzniklo až dodatečně. Dnes tato společnost využívá pro distribuci většiny svých produktů k zákazníkům právě železniční dopravu," dodal Ondrůj.

České dráhy také začaly jednat o napojení vznikající subdodavatelské zóny v Ostravě Hrabové na železniční dopravu. Průmyslová zóna Ostrava Hrabová bude přitom sloužit jako výrobní základna komponentů pro vznikající korejské automobilky v Nošovicích a v Žilině.

Celkový objem tržeb v oblasti nákladní dopravy dle přeprav jednotlivého zboží:
podíl na tržbách v % jednotlivé zboží
24 železo a stroj.výrobky
17 hnědé uhlí
16 černé uhlí a koks
10 chemie
8 stavebniny
7 kombinovaná přeprava
6 dřevo a papír
1,6 potraviny a zemědělské výrobky
zdroj: ČD

V Lovosicích funguje nový terminál

V oblasti kombinované dopravy zahájily ČD provoz terminálu kombinované dopravy (spojení železniční a silniční dopravy) v Lovosicích. Do tohoto terminálu je směrován prozatím 3x týdně přímý vlak z Hamburku, ve kterém jsou přepravovány převážně silniční návěsy, výměnné nástavby silničních vozidel, případně i kontejnery. Za více než dva měsíce provozu tak byly podle Ondrůje komunikace ušetřeny téměř tisícovky kamiónů.

Během následujících dvou let nasadí České dráhy do provozu více než 1450 nových nebo modernizovaných železničních nákladních vozů.