"Daří se nám zvyšovat počty přepravených cestujících i vytíženost letadel, konkurenční prostředí však tlačí průměrnou cenu letenek -  a tedy i výnosy - dolů. Kromě negativního vlivu vývoje cen paliva, se potýkáme i s vysokým růstem mzdových nákladů a nákladů na pořízení nových letadel  plynoucí ze smluv uzavřených v minulých letech, " uvedl prezident ČSA Radomír Lašák.

"České aerolinie se propadly v prvním pololetí do vysoké ztráty, ta nyní činí 773 miliónů korun. Ovšem dá se to považovat za první neúspěch nového managementu? Nejspíše ne, nové vedení nastoupilo poměrně nedávno a tak se mu tato ztráta ještě nedá házet za vinu, jednalo se zejména o pokračování negativního trendu, který měl počátek již za doby panování pana Tvrdíka," řekl analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

"Největším problémem firmy stále zůstává vysoká konkurence, která stojí za nízkou naplněností letadel ČSA a také situace na ropném trhu, která podnikání firmě zdražuje, " dodal Procházka.

Hospodaření Českých aerolinií (ČSA) skončilo loni ztrátou 496 miliónů korun. [celá zpráva] Předcházející rok přitom letecký přepravce uzavřel ziskem 320 miliónů korun. K zisku by se měl podnik vrátit v roce 2008, kdy společnost počítá s 215 miliónů korun.

ČSA chtějí propustit zaměstnance

České aerolinie (ČSA) začaly propouštět zaměstnance. Může za to tříletý restrukturalizační plán společnosti na léta 2006 - 2008, který má společnost dostat ze ztráty. Plán počítá s tím, že odejde až 20 procent z 5500 zaměstnanců, což je 1100 lidí. Firma jim nabídne desetinásobek platu jako odstupné. Doposud se přihlásilo téměř 200 lidí, kteří chtějí z ČSA odejít. S odstupným ve výši devíti- nebo desetinásobku platu by mělo odejít v dohledné době asi 150 zaměstnanců. Firmu to bude na nákladech stát 83 miliónů korun. [celá zpráva] ČSA snižují také počty manažerů (do konce roku o 20 %) a s tím spojené náklady např. na služební vozy. Odejít by tak měli hlavně lidé z přebujelé administrativy. Průměrný plat v ČSA bez pilotů se pohybuje kolem 44 000 korun, piloti údajně berou v průměru přes 110 000 korun měsíčně.

České aerolinie (ČSA) vážně uvažují o rozšíření své flotily pro dálkové lety. Oslovily už oba největší světové výrobce dopravních letadel - evropské konsorcium Airbus a americký Boeing. ČSA plánují létat do Číny, Japonska a Thajska, naopak zřejmě zruší lety do Edinburghu, Splitu a Sarajeva. Primárním trhem pro ČSA zůstávají země východní Evropy. Podle odhadu změny v letovém řádu měly přinést v letech 2006 až 2007 na hospodářském výsledku zlepšení o 500 miliónů korun z toho 150 až 200 miliónů již letos. [celá zpráva] Společnost chce také prodat dva své Boeingy 737.

České aerolinky (ČSA) zvýšily od 15. srpna palivový příplatek na evropských linkách o dva dolary (44 korun) a na dálkových spojích o sedm dolarů (154 korun). Své rozhodnutí firma zdůvodnila rostoucí cenou ropy. [celá zpráva]

ČSA zřejmě prodá ČSA Cargo, Catering a Duty Free

ČSA za pololetí přepravily 2,46 miliónu cestujících, tedy o šest procent více než před rokem. Růst počtu pasažérů se ale proti předchozímu roku výrazně zpomalil, loni v pololetí ještě dopravce registroval meziroční zvýšení o 18 procent. Loni ČSA přepravily rekordních 5,2 miliónu lidí, meziročně to byl růst o pětinu. Podíl cestujících ČSA na počtu všech osob odbavených na Letišti Praha se v prvním pololetí ustálil na 48 procenty.

ČSA se chtějí v budoucnu zaměřit výhradně na přepravu osob. Ostatní činnosti, které s tím přímo nesouvisejí, zřejmě společnost prodá. Prvními adepty na prodej jsou ČSA Cargo, Catering a Duty Free.

Hospodářské výsledky ČSA:
  2004 2005 plán 2006 plán 2007 plán 2008
Ztráta/Zisk (v miliónech Kč) 324 - 496 -485 -105 215
Zdroj: ČSA

ČSA přišly o zázazníky CK Fischer

Od listopadu ale ČSA přijdou o velkého zákazníka CK Fischer, který dal přednost konkurenčnímu Travel Service. Podle Lašáka ČSA nebyly ochotny své služby cestovní kanceláři prodávat pod cenou. Lašák připomněl, že ČSA chtějí jednat o koupi aktivit konkurenčního Travel Service. Také podle analytika Procházky je konsolidace charterového trhu nutná. ČSA podle něho musejí jít buď cestou významné investice, tedy nákupu charterové jedničky Travel Service, nebo trh uvolnit a celou svou charterovou flotilu prodat.