"V tvrdém konkurenčním boji, který na trhu letecké dopravy panuje, vzbuzují aerolinky ve spotřebitelích dojem, že cena je nižší než ve skutečnosti. Takového charakteru jsou například servisní poplatky, jež zvyšují cenu každé letenky o konstantní částku bez udání přesného důvodu, pro niž jsou placeny," uvedla v pondělí mluvčí SOS Ivana Picková.

Například České aerolinie (ČSA) si při on-line nákupu letenky účtují servisní poplatek 400 korun a při koupi papírové letenky v distribučním místě 800 Kč. SOS se spolu s právníky Ekologického právního servisu obrátilo na ČSA s výzvou, aby se o servisním poplatku vždy zmiňovaly.

Zákazník by tak dostal komplexní přehled, za kolik je mu vlastně letenka do dané destinace nabízena. "V případě, že se nám nepodaří smírnou cestou přimět letecké společnosti v České republice ke zrušení servisních poplatků, předložíme otázku legálnosti jednotlivých účtovaných poplatků k rozhodnutí soudu," prohlásila Picková.

Jak mluvčí připomněla, zákon o ochraně spotřebitele zakazuje informovat o ceně způsobem vzbuzujícím zdání, že cena je nižší než ve skutečnosti nebo že v ceně jsou zahrnuty služby, jež se ve skutečnosti platí zvlášť.

Na letecké společnosti si posvítí i EU

Překvapením, která zažívají cestující, když zaplatí za letenku víc, než byla cena uváděná v reklamě nebo na webové stránce, se snaží předejít i Evropská komise (EK). Letos v červenci navrhla, aby letecké společnosti povinně uváděly úplnou cenu letenky včetně všech poplatků. Tedy letištních, servisních, palivového příplatku a DPH. [celá zpráva]

"Lidé musejí být s to snadno porovnat ceny letenek jednotlivých aerolinek. Jsou ale často pomýleni zdánlivě zajímavou nabídkou a plnou cenu se dozvědí, až když mají zaplatit," řekl podle ČTK komisař pro dopravu Jacques Barrot.