"Tuto krátkou dobu jsme ještě dali představenstvu ČSA, aby na mimořádném zasedání situaci projednalo. Pokud ani to našim požadavkům nevyhoví, zahájíme protestní akci," řekl Právu prezident Sdružení dopravních pilotů ČSA Radomil Kratochvíl.

Na dotaz, zda by ke stávce mohlo dojít již v tomto týdnu, Kratochvíl odpověděl: "Samozřejmě."

Předchozí kolektivní smlouva byla pro všech sedm odborových organizací, které na ČSA jsou, společná. Její platnost vypršela 31. března a novou se nedaří podepsat, protože šest ze sedmi odborových organizací trvá na samostatných kolektivních smlouvách, jež by lépe zohlednily jejich profesní podmínky.

Piloti navíc chtějí dosáhnout, aby se jejich platy co nejdříve vyrovnaly se mzdami, které pobírají jejich zahraniční kolegové v alianci SkyTeam. V té jsou kromě ČSA společnosti Delta Air Lines, Air France, Alitalia, Korean Air a AeroMéxico.

O platech se zatím nejednalo

Podle Kratochvíla se však ještě o platech s vedením ČSA vůbec nejednalo. "Jednání se stále točí kolem otázky, zda uzavřít jednu či sedm kolektivních smluv," uvedl.

S předchozí protestní akcí začali piloti 7. května. Úmyslně protahovali předletovou přípravu. Zpozdili tak množství letů a svůj protest přerušili až před čtrnácti dny, kdy jim prezident ČSA Miroslav Kůla slíbil, že další jednání s odbory povede sám.

V současné době je průměrný měsíční plat pilotů ČSA 91 300 korun. Jejich britští kolegové si v přepočtu měsíčně vydělávají od 107 do 360 tisíc korun a piloti Air France od 158 do 500 tisíc korun. Vedení ČSA však dramatický nárůst platů nepovažuje v současné době za možný.

"Světová letecká doprava se ještě nevzpamatovala z krize a mnohé aerolinky omezují lety a propouštějí piloty. ČSA naopak svůj letecký park i počet destinací rozšiřují. Nemůžeme si ale dovolit výrazný růst mzdových nákladů," řekl už dříve Právu ředitel pro vnější vztahy ČSA Daniel Plovajko.