"Lidem rostou rychleji mzdy (pro letošní rok odhaduji průměrný růst nominálních mezd o 7 % na průměrných 20 400 Kč na konci roku), nebojí se zadlužovat (spotřebitelské úvěry rostou o 30 %, od začátku roku si lidé půjčili 7,5 mld. Kč), takže peněz na utrácení je dost, " uvedl analytik České spořitelny David Navrátil.

"Nejvíce lidé utrácejí peníze v hypermarketech a supermarketech za elektroniku, železářské zboží a nábytek, což souvisí s rychlým růstem investic do vlastního bydlení a následným vybavováním domácností, " dodal Navrátil.

"Tržby potravinářských firem nerostou dlouhodobě tak rychle, jako je to u ostatních. Jejich růst je dlouhodobě až dvakrát pomalejší. Je to důsledek hyperkonkurence na trhu potravinářů. Tržby rostou mírně, podniky musí prodávat s nízkou marží a mají problémy se ziskem. Konkurenční boj silně pociťují i dodavatele, kteří jsou nuceni držet cenu produktu na uzdě, " uvedl analytik Raiffeisenbank Aleš Michl.

"Prodej elektroniky, počítačů a dovezených aut u nás výrazně zlevňuje kurz koruny. Například dolar je stále u historicky nejsilnější hodnoty 21,83 CZK/USD. Do roka čekám, že bude za dvacetikorunu, " dodal Michl.

Tržby klesly prodejnám s kosmetikou

Nejrychleji rostly tržby v prodejnách s textilem a obuví. Pokles zaznamenal prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží, specializovaný prodej potravin a stánkový prodej.

Tržby také rostly specializovaným prodejnám s elektronikou, elektrickými přístroji, železářským zbožím, nábytkem a dalším zbožím pro domácnost.

Tržby za nepotravinářské zboží se zvýšily o 9,5 procenta, za potraviny o 6,6 procenta. Nejvíce rostly tržby v červnu hypermarketům, o 13,2 procenta. Menším obchodům rostly tržby jen od čtyř procent do 5,4 procenta. 

"Při stejném počtu pracovních dní v červnu 2006 i 2005 sehrál určitou roli v meziročním srovnání letošní vyšší počet pátků, které jsou pro maloobchodní prodej významné, a nižší počet střed, které patří k průměrným prodejním dnům," uvedl ČSÚ.