Příplatek k letenkám na evropských linkách se zvýší o dva dolary (asi 44 korun), celkově cestující zaplatí 25 dolarů (550 korun) za jeden let při prodeji letenky v České republice. V případě prodeje letenek v ostatních zemích platí sazba 23 dolarů (506 korun). Příplatek k letenkám na dálkových linkách, kde palivo tvoří podstatnou část nákladů, bude činit 67 dolarů (1474 korun), to znamená navýšení o sedm dolarů (154 korun) na jeden let.

"ČSA k tomuto kroku přistoupily po důkladné analýze trhu a poté, co jej oznámily i ostatní letecké společnosti jako jsou Air France a KLM. Jedná se o dočasné opatření, které bude zrušeno ve chvíli, kdy cena ropy kotovaná na burze v Rotterdamu klesne pod hodnotu 65 dolarů za barel a udrží se alespoň po dobu 30 dní, " uvedla tisková mluvčí ČSA Jana Víšková.

Naposledy zvýšily České aerolinie (ČSA) palivový příplatek na dálkových linkách v květnu letošního roku. [celá zpráva]

Příplatek na palivo zavedly ČSA v září 2004, poté co k podobnému kroku přistoupila většina konkurentů. Od té doby se již příplatek domácího dopravce několikrát zvýšil. Palivové příplatky reagují pouze na růst ropy, pokud cena ropy klesá, letecké společnosti palivové připlatky nesnižují.

SkyEurope příplatek také od srpna zavedla

Podobně postupovala také domácí nízkonákladová společnost Smart Wings. Ta ale letos po tlakem konkurence všechny příplatky včetně palivových zrušila. V tuto chvíli podle mluvčí Vladimíry Dufkové společnost o jejich obnovení neuvažuje.

Třetí společnost, která má uzel na pražském letišti, slovenský nízkonákladový dopravce SkyEurope, dosud žádné poplatky k ceně letenek neúčtoval. Podle mluvčího Jana Čemka ale současné rekordní ceny ropy donutily příplatek na palivo zavést. Od 3. srpna tak cestující společnosti připlácejí na většině linek pět eur (asi 140 korun).

Od začátku letošního roku ropa podražila zhruba o 25 procent, zčásti kvůli nepokojům v Nigérii, které snížily tamní produkci ropy asi o čtvrtinu. K nervozitě přispívají i četné sabotáže na přepravních zařízeních v Iráku a také obavy spotřebitelů z vývoje v Íránu. Nyní se ceny drží těsně pod rekordními hodnotami, převážně kvůli problémům koncernu BP na Aljašce. K růstu přispělo rovněž přetrvávající napětí na Blízkém východě. [celá zpráva]