"Koupil jsem na internetu zimní pneumatiky a ihned je zaplatil bankovním převodem. Po problémech s doručením jsem se jich konečně dočkal, ale měly menší rozměr, než jaký jsem objednal. Nápravy jsem se domáhal dva měsíce, pomohlo, když jsem začal hrozit soudem," stěžoval si Právu 28letý Pavel ze severní Moravy.

Prodejci nechtějí vracet peníze

Podobných příběhů si vyslechli v organizacích na ochranu spotřebitelů řadu. Ne všechny přitom končí alespoň tak, jako v Pavlově případu. "Pokud firma zdržuje dodání zboží nebo odmítá komunikovat se zákazníkem, který chce zboží reklamovat, pak bych řekl, že to nebude ojedinělá zkušenost s takovou firmou," řekl Právu Libor Dupal, šéf Sdružení českých spotřebitelů.

"Je to stále stejné, jen v různých obměnách. Lidé si objednají zboží, ale nic nedostanou. Peníze už přitom poslali. Problémy jsou i s reklamacemi. Prodejci třeba tvrdí, že když si zákazník už zboží vyzkoušel, nelze je vrátit. Hledají jakékoli výmluvy, aby jim peníze zůstaly," doplnila mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Ivana Picková.

Jak se vyhnout riziku

Obě organizace proto nakupujícím radí, aby se co nejvíce vyhýbali riziku. "Neplaťte přes internet vysoké sumy. To rozhodně nedoporučuji," varoval Dupal. "Spoléhejte na doporučení přátel, vracejte se tam, kde máte dobré zkušenosti, kde se zákazníky komunikují," radila Picková. "Když už objednáte, plaťte dobírkou. Je to jistější," dodala.   

Důležité je také to, jak stránky vypadají. Pokud nejsou aktualizované a poslední záznam je například dva roky starý, měli by to zákazníci zkusit raději jinde. Pozornost by měli lidé věnovat i kontaktům, které na stránkách některých elektronických obchodů zcela chybí.

Očistě internetu od nepoctivých obchodníků napomáhají specializovaná sdružení. Jedním z nich je Asociace pro elektronickou komerci (APEK)."Naši členové musí splňovat stejné formality jako prodejci v kamenných obchodech. Také je podmínka, že musí od nespokojeného zákazníka vzít zpět zboží do čtrnácti dnů," sdělil Právu výkonný ředitel APEK Nikola Rafaj s tím, že prodejce kontrolují čtyřikrát ročně.

Pokud se kupující ani přes zvýšenou opatrnost problémům nevyhne, nezbývá mu, než se obrátit na Českou obchodní inspekci. Internetové obchody totiž mají stejné povinnosti jako kamenné prodejny.