Antimonopolnímu úřadu se nezdály smlouvy, kterými si Telecom dlouhodobě zavazoval své firemní klienty, když jim nabízel slevy a výhody. Tím nejen narušoval konkurenční prostředí, ale navíc i cenově diskriminoval zákazníky, kteří podobné smlouvy neuzavřeli. Podpisem smlouvy se klienti zavázali, že protelefonují měsíčně daný objem hovorů. Pokud byl nižší, účtoval operátor i rozdíl mezi smluvním a uskutečněným hovorným.

Za protisoutěžní označil antimonopolní úřad i povinnost používat na pevných telefonních linkách služeb Českého Telecomu a vázání smluv na rok až pět let. Přitěžující okolností bylo navíc opakované porušování zákona.

Pokuta 81,7 miliónu z února 2004 byla do té doby nejvyšší pravomocnou sankcí v historii antimonopolního úřadu. V posledních dvou letech ale Telecom zaplatil i vyšší sumy, třeba 205 miliónů za nabídku tarifů s hovorovými kredity nebo volnými minutami. [celá zpráva] Podle úřadu tím bránil přechodu svých zákazníků ke konkurenci. Celkem Telecom za porušování hospodářské soutěže zaplatil více než 400 miliónů korun.

Pravomocné pokuty Českému Telecomu*
datum důvod pokuty výše pokuty (v mil. Kč)
červenec 2001 provozování jednotné telekomunikační sítě 1,8
listopad 2003 distribuce karet 6,5
leden 2004 věrnostní rabaty 81,7
říjen 2004 zneužití dominantního postavení v ADSL 23
březen 2005 dodávky modemů 10
listopad 2005 vázání služeb 205
únor 2006 neuhrazené poplatky za vytáčení k internetu* 23
pozn: *pokuty jsou od antimonopolního úřadu, pokuta z února 2006 je od ČTÚ
zdroj: ÚOHS