Krizi způsobil spor DPÚK s Ústeckým krajem o úhradu ztrátových linek, kdy dopravce přestal provozovat 2 700 spojů. Kraj s ním rozvázal smlouvu 1. května, dopravce ale dopravu stále zajišťoval. Když kraj řekl, že mu ztráty nezaplatí, jezdit přestal.

Šestnáctimiliónová záloha, kterou může DPÚK od kraje získat již v pondělí 7. srpna v případě, že vstoupí v platnost takzvané vrchnostenské nařízení, kterým kraj nařídil obnovit dopravu, bude dopravci stačit zhruba na dva týdny. Knecht i hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc (ODS) v neděli Právu ale řekli, že v pondělí budou opět jednat.

"Pokud budou dodrženy zákony, doprava přerušena nebude," řekl Šulc s tím, že v záloze je ještě vítěz výběrového řízení ČSAD Česká Lípa. Ten si ale odmítl od kraje převzít licence k provozování osobní přepravy kvůli údajným právním nesrovnalostem. DPÚK obnovil v pátek 4. srpna dopravu na všech spojích, které v úterý odstavil.

Pokud by kraj podle Ženkla donutil vrchnostenským nařízením DPÚK provozovat spoje již 31. července, k výpadku autobusových linek by nedošlo.

Podle Knechta jsou ztrátové spoje na všech linkách. "Některé více, některé méně a přímo to souvisí s tím, kolik spojů denně se na základě požadavku obecních úřadů na konkrétní lince pro občany provozuje," řekl Knecht.