Výrobu podle něj táhl export, který meziročně stoupl odhadem o 15 až 20 procent. Projevilo se rovněž horké léto, díky němuž by i výroba pro domácí trh měla být za pololetí vyšší než loni.

Za první tři měsíce roku byly prodeje do zahraničí o 23 procent vyšší než ve stejném období loňského roku. I za šest měsíců řada výrobců hlásí, že je v exportu o pětinu nad loňským objemem, uvedl Veselý s tím, že tak pokračuje trvalý nárůst odbytu na trzích mimo ČR.

Díky letošnímu parnému létu někteří výrobci hlásí maximální vytíženost a rekordní prodeje. Například Plzeňský Prazdroj prodal v Česku za pololetí o 2,5 procenta více piva než za prvních šest měsíců loňského roku, a to zejména díky teplému červnu a mistrovství světa ve fotbale. Na českém trhu uplatnil 3,9 miliónu hektolitrů. Prodej v zahraničí vzrostl meziročně o 11 procent na 382 000 hektolitrů.

Rekordy Prazdroje i Staropramenu

Po mimořádně studeném jaru byl červnový prodej piva v celé historii Prazdroje rekordním měsícem.

Také prodeje Pivovarů Staropramen se v prvním pololetí vyvíjely podle obchodního ředitele Petra Kovaříka velmi dobře. Červen byl z hlediska celkových prodejů firmy vůbec nejlepší měsíc za posledních deset let.

Dařilo se i menším výrobcům. Pivovar Nymburk zvýšil v prvním pololetí meziročně výrobu piva o pět procent na 76 490 hektolitrů. Vyšší byl prodej sudového, plechovkového i lahvového piva.

Měšťanský pivovar Strakonice zase po 14 letech propadu výroby zaznamenal v pololetí růst prodeje. Za prvních šest měsíců roku prodal 38 000 hektolitrů piva, což je meziročně o 2800 hektolitrů více. Loni české pivovary vyrobily 19,07 miliónu hektolitrů piva, meziročně o 1,7 procenta více. V zahraničí prodaly zhruba 3,1 miliónu hektolitrů, což byl vzestup o 17 procent. Naopak produkce pro Česko loni klesla o procento na 15,97 miliónu hektolitrů.

Letos by výstav za celý rok mohl vzrůst na 19,5 miliónu hektolitrů, především díky růstu exportu na 3,5 miliónu hektolitrů, odhadl Veselý.

Největší zájem o desítku

Slunečné horké počasí přeje prodeji piva a láká nejen k oroseným půllitrům, ale i k lahvím či plechovkách. Vedle hospodských jsou tak spokojeni i obchodníci, podle nichž se odbyt piva v posledních týdnech zvedl proti běžnému období o desítky procent. Letošní léto tak značně konkuruje vánočnímu období, které jinak prodeji pěnivého moku v obchodech dominuje.

"V našich prodejnách Albert a Hypernova se za poslední měsíc zvedl prodej piva v řádu desítek procent," řekl ČTK Libor Kytýr ze společnosti Ahold. Největší zájem je podle něj o desítky, například o Gambrinus.

V síti Tesco zvýšily vysoké teploty odbyt o třicet procent proti běžnému prodejnímu období. Nejvíce piva zákazníci nakoupí vždy před víkendem. "Nákupům piva kraluje čtvrtek, pátek a sobota. Souvisí to s tím, že právě v těchto dnech zákazníci realizují rodinné týdenní nákupy," uvedl Richard Kopúnek, nákupčí piva a lihovin společnosti Tesco Stores ČR.

Nákupní zvyklosti zákazníků podle něj naznačují, že nejvíce si pivo lidé vychutnají právě o víkendu, kdy se vymaní z pracovního kolotoče a užívají volna. Během roku se potom pěnivý mok nejvíce kupuje v období Vánoc a v létě. "Při současných vysokých teplotách se jeden letní týden snadno co do výše prodejů vyrovná dvěma zimním týdnům," dodal Kopúnek. 

V druzích podle něj v oblíbenosti jednoznačně vítězí světlé výčepní. Tesco nabízí i lehké osmistupňové pivo, dvanáctku, pivní speciály a také nealko pivo. Právě tomu se prý v těchto dnech dostává ze strany zákazníků velké pozornosti a dá se předpokládat, že jeho obliba bude díky přísnějším silničním pravidlům i nadále vzrůstat.