Obchvat bude mít v té době podobu provizoria: kompletní bude jen 8,5 kilometru dlouhý koridor z Útušic do Sulkova. Přibližně stejně dlouhá část mezi Ejpovicemi a Černicemi by měla být hotová v polovičním profilu a střední, ani ne čtyřkilometrový úsek s tunelem skrz vrch Valík, na který ještě není vydané stavební povolení, zatím nahradí silnice druhé třídy vedoucí kolem Štěnovic.

"Dálnice u Sulkova je už z větší části dokončená," řekla Právu hlavní inženýrka stavby obchvatu Marie Nádvorníková z Ředitelství silnic a dálnic, podle níž bylo na tomto úseku proinvestováno pětaosmdesát procent ze stanovených 2,5 miliard korun. "Během prázdnin zde bude položená již poslední asfaltová vrstva a pak budou zbývat jen konečné úpravy včetně třeba montáží dopravního značení a svodidel," dodala.

Budování druhého konce obchvatu od Ejpovic, kde je zatím prostavěna ani ne polovina z celkových 2,8 miliardy korun, pronásledují podle Nádvorníkové drobné skluzy. "Ty se však daří průběžně odstraňovat," ubezpečila. O vydání stavebního povolení pro střední část obchvatu chce Ředitelství silnic a dálnic požádat v srpnu. "Chybí nám vykoupit pozemky od tří vlastníků. Jedná se ale o případy, kdy situaci komplikují třeba dědická řízení, nikoliv odpor majitelů," zdůraznila Nádvorníková.

Vrch Valík se podařilo vyvlastnit

Obchvatem dotčené obce Štěnovice a Útušice své pozemky už prodaly výměnou za ekologická opatření v koridoru dálnice a nejproblematičtější parcelu - symbolickou výměru na vrchu Valík vlastněnou devadesátkou odpůrců stavěné trasy - se podařilo vyvlastnit po té, co posledních patnáct ekologických aktivistů stáhlo své odvolání proti tomuto rozhodnutí. Koordinátor stavby Petr Otásek připomněl, že aktivisté tak přišli i o možnost zasahovat do stavebního řízení.

Stavba poslední části dálnice by tak podle Nádvorníkové mohla začít ještě na podzim a celý obchvat by měl být definitivně dokončený v roce 2006.