Inspektoři České obchodní inspekce (ČOI) zabavili letos již přes 600 tisíc falzifikátů v hodnotě téměř půl miliardy korun. Počet odhalených falzifikátů se tak jen během letošního prvního pololetí téměř vyrovnal množství napodobenin zajištěných za celý loňský rok.

Mezi zabaveným zbožím bylo například půl miliónu načerno vypálených nosičů s hudbou a filmy, 74 tisíc kusů textilu a oděvů, osm tisíc párů bot a 2300 falzifikátů hodinek a klenotů.

Proti loňsku se na trhu objevuje mnohem více padělků počítačových her. Od ledna do června jich ČOI odhalila přes dva tisíce za více než tři milióny korun. "Hodnota zabavených oděvů a textilních výrobků činila v prvním pololetí 81 miliónů korun a cena pirátských nosičů 305 miliónů," sdělila Právu mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Nejvíce se na padělaném oblečení a obuvi objevují loga firem Adidas, Puma, Nike či Hugo Boss. Podle odborníků se dříve téměř všechny padělky dovážely hlavně z východní Asie a v Česku se jen došívaly značky firem. Dnes se ale část falzifikátů vyrábí už i v černých dílnách přímo v ČR.

Napilno mají i celníci

Do boje proti padělkům vytáhli i celníci. V pátek při celorepublikové akci objevili v Plzni padělky značkového zboží ve čtyřech z osmi kontrolovaných obchodů. Zaměřili se na prodejny, které nabízejí "vše za 39 Kč". Našli zejména plážové boty, které byly neoprávněně opatřeny značkami Nike a Adidas. "Kontroly mají prověřit, zda v uvedených obchodech nedochází k porušování práv duševního vlastnictví. Firmy si totiž stěžovaly, že se v těchto obchodech prodává zboží neoprávněně označené jejich registrovanou ochrannou známkou," řekla ČTK mluvčí Celního ředitelství v Plzni Jitka Blahutová.

Jihočeští celníci v průběhu prvního pololetí zadrželi napodobeniny značkového textilu, neokolkované cigarety a nelegální kopie CD a DVD za více než 7,2 miliónu korun. Jednu z posledních kontrol zaměřenou na jihočeské tržnice provedli minulý týden. Na tržnici Houžná u Horní Vltavice na Prachaticku zajistili spolu s pracovníky ČOI padělky za tři milióny korun.

Podle odborníků je na trhu padělků ještě daleko víc, než se daří odhalit. Přitom jen ČOI za posledních šest let zabavila přes 3,3 miliónů padělků za astronomických 3,2 miliardy korun.

Ochranné známky jako rodinné stříbro

Ochranné známky jsou rodinným stříbrem pro každou zavedenou firmu. Značka, která je zárukou kvality a tradice, totiž v konkurenčním boji může nakonec přesvědčit zákazníka, aby sáhl po daném výrobku a zaplatil za něj třeba i vyšší cenu.

Stále více podvodníků se ale dokáže na slavných značkách přiživit a prodávat pod nimi své méně kvalitní výrobky. Rok od roku se značky ve stále větším objemu stávají předmětem padělání, kopírování a krádeží. Často jde o práci mafií.

Padělá se všechno

Padělá se prakticky všechno - od luxusního zboží až po levné konfekční výrobky. V červnu celníci v Rozvadově zabavili i téměř 4000 padělků dětských souprav a zhruba stejný počet bund s postavičkami Krtka a dalších zvířátek kreslíře Zdeňka Milera.

Podle nejnovější studie společnosti KPMG se přesto řada světových firem zatím ochraně svého duševního vlastnictví nevěnuje dostatečně.