"Budování bran musíme dokončit do 30. listopadu, aby zbyl čas na testování," řekl ve středu novinářům generální ředitel Kapsch Telecomu Karel Feix.

Kvůli výstavbě bran čeká motoristy v následujících čtyřech měsících množství krátkodobých uzavírek. Žádosti o ně nyní projednává ministerstvo dopravy (MD).

Na dotaz Práva, jaký dopad budou uzavírky mít na plynulost provozu, odpověděl náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek: "Nemělo by ji to nijak podstatně omezit. Požadujeme totiž, aby se mýtné brány průběžně stavěly v celé síti a výstavba se nesoustřeďovala jen na jednu dálnici. V jednom týdnu přitom bude moci být maximálně deset uzavírek."

A jak to tedy bude v praxi probíhat? Celá operace trvá zhruba čtyři hodiny. Kamión přiveze na dané místo dálnice rozloženou konstrukci mýtné brány, která váží přes jedenáct tun. Vysoká je šest metrů a její rameno, jež překlene dálnici, měří třicet metrů. K tomu, aby mohly být mimo těleso dálnice vyhloubeny základy mýtné brány, stačí stavbařům odstavný dálniční pruh. Pak se uzavře pro dopravu jeden jízdní pruh, ale v tom dalším bude provoz plynule pokračovat až do doby, než jeřáb začne přemísťovat rameno mýtné brány.

Provoz se zastaví na čtvrt hodiny

"V té chvíli se doprava zcela zastaví, ale jenom na čtvrt hodiny. Brány se navíc budou stavět v době nejmenšího provozu, tedy zejména v noci, za asistence policie a pracovníků Ředitelství silnic a dálnic," ujistil Feix.

Od 1. ledna 2007 se na zmíněných 968 kilometrech začne mýto vybírat naostro. Platit ho budou pouze kamióny o hmotnosti nad 12 tun. V prvním roce by to mělo podle odhadu MD vynést osm až deset miliard korun. Od 1. července 2007 pak bude výkonově zpoplatněno ještě 1100 kilometrů silnic první třídy. [celá zpráva] Celkem se tedy bude mýtné v polovině příštího roku vybírat už na 2100 kilometrech.

Skutečnost, že proti původním záměrům bylo zavedení mýtného rozděleno do dvou etap, vysvětluje MD tříměsíčním zpožděním, které způsobily protesty neúspěšných uchazečů proti průběhu výběrového řízení na generálního dodavatele mýtného. [celá zpráva]

"Smlouva nás zavazovala realizovat mýtný systém za dvanáct měsíců, to by ovšem znamenalo spustit mýtné až od 1. dubna 2007. Dohodli jsme se tedy s MD na změně scénáře a mýtný systém vybudujeme na 968 kilometrech za pouhých devět měsíců. To je světový rekord," zdůraznil v té souvislosti Feix.

Podle Kubínka přijde v příštím roce Státní fond dopravní infrastruktury rozdělením startu mýtného na dvě etapy o 750 miliónů korun. "I tak se ale od kamiónů vybere zhruba čtyřikrát více, než byl dosud celkový výnos z dálničních známek," připomněl náměstek.

Vláda ve středu vzala na vědomí informaci o realizaci projektu mýtného, kterou jí předložil ministr dopravy Milan Šimonovský. V září by pak měl nový kabinet, jenž vzejde z povolebních jednání, schválit návrh sazeb. MD předpokládá, že v průměru se bude od kamiónů vybírat 4,05 koruny za kilometr.

Pro den a noc odlišné sazby

Sazby však budou rozdílné na dálnicích a rychlostních komunikacích. Navíc se počítá s vyšším denním a lacinějším nočním tarifem.

Elektronický systém, který byl pro ČR zvolen, pracuje na bázi mikrovlnné technologie. Když vozidlo projede pod mýtnou branou, začne palubní jednotka Premid, připevněná uvnitř auta, komunikovat s mýtnou stanicí. Akustický signál současně řidiče informuje, že mýtné bylo řádně odečteno. Vozidlo přitom může jet v libovolném jízdním pruhu, nemusí snižovat rychlost ani zastavovat. Mýtné se pak účtuje automaticky.

Na dotaz, kdy si budou dopravci moci pořídit palubní jednotky, odpověděl Feix: "K sehnání budou už v průběhu září, například u čerpacích stanic. Prodejních míst by v celé ČR mělo být minimálně 200. A pokud jde o cenu, palubní jednotka bude dopravcům zřejmě půjčována na kauci, kterou dostanou zpět, až OBU nebudou chtít dál používat. Výši kauce stanoví MD. Podle mých informací by se měla pohybovat v řádu stokorun."