"Dlouhodobý pohled ukazuje, že 12měsíční průměrný růst tržeb činí 4,9 %. Před rokem přitom činil jen 3,6 %. Ukazuje se tedy, že chuť spotřebitelů utrácet se v posledním roce zvýšila. V pozadí stojí růst reálných mezd, nižší míra nezaměstnanosti a také posilující koruna, která řadu zboží z dovozu zlevňuje, uvedl analytik společnosti Next Finance Vladimír Pikora.

"Statistiky jasně ukazují, jak v maloobchodě roste význam velkých řetězců. Velké řetězce drtí malé prodejce nejen cenou, ale i tím, že nabízí vše pod jednou střechou. Mnohé domácnosti pak podle průzkumů tráví víkendové odpoledne v nákupním centru. Navíc tato centra nabízí i zábavu, dětské koutky a v neposlední řadě i parkování. Svou roli samozřejmě sehrává i reklama," dodal Pikora.

"Zajímavé bude sledovat dopad snížení DPH u vybraných potravin na maloobchodní tržby. Obchodník má na výběr, zda si s nižší DPH nezvýší marži, či zda plně zlevní zboží. Nečekáme dramatický pokles cen, i když konkurence mezi hypermarkety donutí prodejce alespoň částečně zlevnit (např. čokoláda, bonbony, káva, čaj), " řekl analytik Raiffeisenbank Aleš Michl.

"Lidé vzali hypermarkety útokem. Nejrychleji roste nákupní horečka elektroniky (silná koruna zlevňuje dováženou elektroniku + efekt mistrovství ve fotbale a nákupy nových TV), nábytku a železářských výrobků (což souvisí s investicemi do vlastního bydlení a následným vybavováním bytu)," uvedl analytik České spořitelny David Navrátil. 

Růst tržeb za nepotravinářské zboží největší za deset let

Růst tržeb za nepotravinářské zboží, který trvá již 19 měsíců, dosáhl v květnu 9,8 procenta a byl nejvyšší od roku 1997. Tržby obchodníkům, kteří prodávají potraviny, se zvýšily o 3,8 procenta. Meziměsíčně tržby maloobchodníkům vzrostly o 0,3 procenta.

Tržby nejvíce rostly prodejnám s elektronikou, železářským zbožím, nábytkem a dalším zbožím pro domácnost.

Nejrychleji rostly tržby hypermarketům, prodejnám v zásilkovém obchodě, v prodejnách s potřebami pro domácnost a v prodejnách s oblečením a obuví.

V motoristickém segmentu se tržby zvýšily meziročně o 6,9 procenta. Rostl především prodej motorových vozidel a pohonných hmot.

Naopak se v květnu méně prodávalo drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží.

Tržby nejvíce rostou velkým obchodům

Nejvíce se zvýšily tržby hypermarketům, a to o 11,7 procenta. Méně už rostou tržby středně velkým obchodům a jen malý nárůst tržeb zaznamenaly malé obchůdky.

Nejvíce se v květnu snížily ceny oblečení a obuvi - o 6,2 procenta. Naopak vyšší ceny než ve stejném období předcházejícího roku byly v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží.