Evropská komise přeložila návrh, ve kterém chce přinutit letecké společnosti, aby zveřejňovaly ceny letenek transparentním způsobem.

Ostrá konkurence leteckých společností v posledních letech způsobila, že dopravci, hlavně nízkonákladoví, přichází stále s nižšími cenami letenek. Ale hodně cestujících zaplatí za konečnou cenu letenky více, než předpokládali. Cestující také nemají možnost nezávisle porovnat ceny letenek, včetně všech poplatků, protože se konečnou cenu dozvědí až těsně před nákupem letenky.

Propagovaná cena musí být cena zaplacená

Evropská komise chce některé praktiky nízkonákladových společností zakázat a přinutit je zveřejnit hned napoprvé cenu letenky, včetně všech poplatků. Letištní poplatky tvoří mj. daně a tzv. palivové příplatky. K ceně letenky také většinou přibude i poplatek za použití platební karty.

Evropská komise chce také zakázat, aby společnosti stanovovaly jiné ceny letenek zákazníkům z různých zemí EU na stejných trasách. V minulosti k několika takovým případům došlo.

Podle některých odborníků je návrh evropské komise hlavně zaměřen na irského nízkonákladového přepravce Ryanair, který v minulosti inzeroval cenu letenky za pouhých zhruba 40 korun, ale ve skutečnosti zákazníci zaplatili mnohem více. Ryanair se brání, že zákazníky vždy seznamuje s plnou cenou letenky ještě před její rezervací.

Kauza Britských aeroliní

Úřady v USA a Velké Británii mají podezření na kartelovou dohodu mezi leteckou společností British Airways a dalšími leteckými přepravci. Kartelová dohoda se zřejmě týká stanovování cen letenek a pravděpodobně i palivových příplatků u dlouhých letů, které si aerolinie účtují kvůli vysokým cenám ropy. [celá zpráva]