Že tyto problémy skutečně existují, přiznává i sdružení autodopravců Česmad Bohemia. "Profesionální řidiči si mnohem více než dříve musejí hlídat dodržování povinných bezpečnostních přestávek v jízdě. Vždyť za porušení tohoto ustanovení jim hrozí čtyři trestné body, pokuta do deseti tisíc a zákaz řízení na šest měsíců až jeden rok," řekl v pondělí Právu generální tajemník Česmadu Bohemia Martin Špryňar.

Na dotaz, jak to chtějí dopravní firmy řešit, Špryňar odpověděl: "Budou si muset pořídit více nákladních vozidel a přijmout další řidiče, aby byly schopny dostát požadavkům zákazníků."

Chybějí šoféři

Že taková situace po 1. červenci nastane, musely dopravní firmy vědět. Přípravu ale zanedbaly. Získat další řidiče teď pro ně nebude jednoduché.

"Poté, kdy byla v Česku zrušena základní vojenská služba, je téměř nemožné sehnat řidiče se zkušenostmi z řízení nákladních vozidel. Dříve je vychovávala armáda a náhrada za to není. V ČR neexistuje žádný učební obor pro profesionální řidiče. Naše požadavky, aby byl zřízen, zůstávají nevyslyšeny. Přitom nových řidičů budou dopravci potřebovat stovky," upozornil Špryňar.

Česmad se rozhodl vyzvat všechny parlamentní politické strany, aby se zasadily o co nejrychlejší novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Především požaduje zrušit páteční zákaz jízd kamiónů mezi 17. a 21. hodinou a víkendové jízdy vrátit do podoby, jakou měly před 1. červencem. Tehdy byl zákaz v neděli od půlnoci do 22 hodin a o letních prázdninách i v sobotu od 7 do 20 hodin. [celá zpráva]