"Supermarkety, které byly prvními mezinárodními řetězci v ČR, ztratily od 90. let téměř polovinu svých věrných zákazníků, zatímco diskonty dokázaly jejich počet zdvojnásobit," řekl Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research. Dodal že hlavním nákupním místem českých domácností jsou sice stále hypermarkety, které ale již nezažívají tak prudký růst jako kolem roku 2000. "V posledních letech jejich preference spíše stagnují, přestože se jejich celková prodejní plocha meziročně zvýšila o 17 procent," uvedl Skála.

Ale i menší prodejny nezávislých obchodníků jsou stále hlavním nákupním místem potravin pro každou pátou českou domácnost.

Lidé z různých regionů preferují jiné obchody

Hypermarkety jsou nejčastěji zmiňovaným hlavním nákupním místem v osmi krajích, jejich pozice je nadprůměrná v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Ve Středočeském, Plzeňském, Královehradeckém a Libereckém kraji jsou hlavním nákupním místem pro nejvíce domácností diskontní prodejny. "V Pardubickém kraji a v kraji Vysočina jsou to především malé samoobsluhy a pultové prodejny. Supermarkety mají lepší pozici v Praze a Jihočeském kraji, přesto však v preferencích zůstávají až za hypermarkety," řekl Skála.

Nákupní místa potravin (podle regionu bydliště, v %)
region bydliště hypermarket supermarket diskont menší prodejna
Praha 40 31 17 2
Středočeský kraj 34 6 46 12
Jihočeský kraj 31 27 16 26
Plzeňský kraj 22 16 41 19
Karlovarský kraj 35 13 34 16
Ústecký kraj 61 10 21 6
Liberecký kraj 30 15 34 11
Královehradecký kraj 26 11 35 22
Pardubický kraj 20 10 30 36
Kraj Vysočina 38 16 7 39
Jihomoravský kraj 38 20 13 27
Olomoucký kraj 45 18 13 21
Zlínský kraj 43 21 4 32
Moravskoslezský kraj 52 14 7 24
celkem 39 16 22 20
Zdroj: SUPERMARKET & DISKONT 2006, INCOMA Research + GfK Praha

Supermarkety by podle odborníků mohly cenové válce hypermarketů a diskontních prodejen čelit pomocí změny své obchodní strategie, která by místo nízké ceny měla preferovat pohodlný nákup. Podle průzkumů lidem vadí hlavně přeplněné obchody, pomalé nákupy, fronty u pokladen či špatná dostupnost prodejen. Úroveň cen je až na spodních místech tohoto žebříčku. [celá zpráva]