Hlavní obsah

Silnice zůstanou i po létě plné děr a výmolů

Neutěšený technický stav řady českých vozovek, který se navíc výrazně zhoršil během poslední zimy, se po jarních a letních opravách zlepší jen částečně. Silničáři totiž podle svých slov nemají na všechny potřebné opravy dostatek peněz.

Článek

Dlouhá zima přitom zanechala na dálnicích a silnicích v Česku mimořádně rozsáhlé škody. Například silnice první třídy byly na začátku jara z přibližně padesáti procent v havarijním stavu.

V ČR je asi 55 tisíc kilometrů silnic. Řiditelství silnic a dálnic, které spravuje zhruba 7000 km dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy, utratilo za opravy po zimě asi 1,5 miliardy Kč. Podle svého mluvčího Jana Hořeního má ročně na údržbu k dispozici kolem tří miliard korun.

"Abychom ale mohli postupně provést všechny potřebné opravy, potřebovali bychom v příštích letech každoročně utratit zhruba deset miliard korun," řekl Právu Hoření. Za současné situace silničáři podle jeho slov komunikace často jen "záplatují", což je ovšem jen krátkodobé provizorní řešení. Množící se díry potom ničí vozidla, v horším případě ohrožují řidiče i spolujezdce na životech.

Kraje po zimě vydaly stamilióny

Silnice 2. a 3. třídy spadají do kompetencí krajů, malé místní komunikace spravují obce. Jejich rozpočty však bývají velmi napnuté, a proto především malé silničky jsou mnohdy v tragickém stavu. Zejména v některých horských oblastech se ale nedaří zacelit rány po zimě ani na silnicích vyšších tříd.

Například silničářům Moravskoslezského kraje schází na opravy 200 miliónů korun. "Na všechny potřebné kobercové úpravy jsme žádali 400 miliónů korun, krajský úřad ale schválil 150 miliónů. Takže se snažíme některé úseky řešit různými vysprávkami, nikoliv položením nového koberce," uvedl technický náměstek krajské správy silnic Rudolf Novák. Přestože významně podle něj pomáhají finance získané z evropských fondů, všechny následky letošní dlouhé zimy se zahladit zřejmě nepodaří.

Rekonstrukce i menší probíhající opravy vozovek Jihomoravského kraje financuje Správa a údržba silnic (SÚS) převážně z úvěru schváleného krajským zastupitelstvem ve výši 850 miliónů korun. Jak informoval náměstek ředitele SÚS Alois Vybíral, mezi největší práce patří modernizace silničního propojení Boskovic a Velkých Opatovic na Blanensku.

Škody páchaly povodně

"Opravy silnic po zimě probíhají průběžně. Loni nás běžná údržba přišla na 57,5 miliónu korun, letos se bude jednat o sumu větší," řekl Právu ředitel Správy silnic Olomouckého kraje Drahomír Babnič.

Více než škody po dlouhé zimě trápí silničáře ve Zlínském kraji na silnicích druhé a třetí třídy ve vlastnictví kraje škody, které způsobily jarní povodně. "Největší výtluky po zimě jsme zvládli opravit do konce června, abychom již přes prázdniny neomezovali řidiče," informoval radní Zlínského kraje Petr Hradecký (KDU-ČSL).

V kraji Vysočina dolátali cestáři poslední vzpomínky na Ladovskou zimu v měsíci červnu. "Objem peněz, vynaložených na opravy výtluků, činil pro všech pět okresů kolem 60 miliónů korun," informovala Ivana Ševecová z oddělení správy komunikací. Přes období prázdnin však budou provedeny další opravy. Kraj na ně vyčlenil 113 miliónů korun a v každém z jeho okresů se za ně zvládne pět až deset nejkřiklavějších úseků.

Opravy pokračují i v létě

Opravy silnic po zimě začaly ve středních Čechách hned na jaře, sotva to počasí dovolilo. Nyní silničáři využívají vhodných podmínek k frézování a asfaltování děr, které v zimě vznikly. Ústecký kraj podle slov Františka Janačíka z kanceláře hejtmana má pro rok 2006 naplánováno přes padesát rozsáhlejších oprav na silnicích.

Náklady na opravy výtluků způsobených letošní zimou v Královéhradeckém kraji se odhadují na více než 40 miliónů korun, což je o asi šest miliónů více než loni. "Všechny plánované výspravy výtluků po zimě jsme dosud nezvládli, stále v nich pokračujeme a pokračovat budeme i během prázdnin," řekl Právu provozní náměstek SÚS Pardubického kraje Václav Ouhrabka.

V Libereckém kraji letos silničáři na velkoplošné opravy komunikací dostali 45 miliónů korun, které z bankovního úvěru čerpá kraj. Původně přitom silničáři požadovali zhruba dvojnásobek financí. "Nyní máme práce z 90 procent hotové. Většinou se jednalo o akce v rozpětí 0,5 až 1,5 miliónu korun, které byly rovnoměrně rozděleny do všech čtyř okresů. Nejvíce oprav - 12 za 15 a půl miliónu korun -připadlo na Semilsko, dvanáct na Českolipsko, deset na Liberecko a sedm na Jablonecko," řekl Právu náměstek Krajské správy silnic Libereckého kraje Jan Douděra.

"Závady na silnicích po zimě jsme již stačili odstranit," uvedl ředitel SÚS Karlovarského kraje v Sokolově Pavel Želechovský s tím, že opravy silnic v kraji pokračují dál. "Silnice neodcházejí vlivem zimy, ale kvůli svému špatnému technickému stavu," dodal.

V Plzeňském kraji se letní opravy rozjely naplno. "Kraj teď v červenci navýšil jednotlivým správám silnic v okresech rozpočet o 10 miliónů korun, které jsou určeny právě na letní opravy následků zimy," řekl vedoucí odboru dopravy krajského úřadu v Plzni Jaroslav Vejprava.

Jihočeský kraj vydá letos na opravu a rekonstrukce komunikací druhé a třetí třídy kolem 1,3 miliardy korun. I když jde poměrně o velkou částku, dokázal by kraj, jak Právu řekl náměstek jihočeského hejtmana Robin Schinko (ODS), investovat do oprav mnohem více. Zdroje ale i tady stále chybí.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám