Podle Asociace sklářského a keramického průmyslu je nejžádanější nápojové a konzervové sklo. Za minulý rok tak společnost VMG, která je součástí švýcarské skupiny Vetropack Holding, zaznamenala rekordní ekonomické výsledky. Tržby vzrostly o 11 % a překročily dvoumiliardovou hranici.

Zatímco v roce 2004 vyrobil Vetropack jen 750 miliónů skleněných obalů, o rok později to už bylo 880 miliónů kusů.

Podle vyjádření mluvčí firmy Nadi Dolejské je největší zájem o obaly na kávu, majonézu nebo zavařeniny. Díky spolupráci s mnoha významnými pivovary se posílilo i postavení na trhu pivních lahví.

Gastronomie vede

Gastronomie je pro řadu výrobců skleněných obalů velmi důležitým odběratelem. Podle odborníků se právě tady vypije víc než 40 % nealkoholických nápojů. Vedou ty, které se podávají ve skle. "Vůbec by nás nenapadlo servírovat zákazníkům nealko v plastech. Tady asi nejvíc platí, že hezký obal dobře prodává," říká číšník Roman Zach.

Výrobci to dobře vědí, proto mnozí při vývoji spolupracují se světovými designery. Například Karlovarské minerální vody (KMV) nechaly v italském studiu Pininfarina vytvořit pro matonku designovou láhev. "Při volbě výrobce nových skleněných láhví bylo osloveno více subjektů, společnost Vetropack Moravia Glass učinila nejlepší nabídku," říká Gabriele Guzzo, ředitel pro strategický marketing KMV.

Produkce skla v Česku (v mil. tun)
rok 2002 2003 2004
produkce skla 1,349 1,416 1,662
z toho obalové sklo 0,432 0,453 0,476
Zdroj: Asociace sklářského a keramického průmyslu

Změna v chování běžného zákazníka

Marketingové průzkumy ukazují, že při koupi potravinového zboží u zákazníků v obchodech z osmdesáti procent převažují emocionální motivy. Patří k nim napříkald důvěra v nezávadnost vybraného výrobku, ale třeba i jeho líbivý vzhled. Skleněný obal je v tomto ohledu ideální. Okamžitě je vidět, co se v něm skrývá, jakou barvu a konzistenci potravina má. Většina spotřebitelů bere sklo také za bezpečný a přírodní obal. I proto se možná obalem roku 2005 stala sklenice se zúženým pasem na instantní kávu Tchibo.

Na druhou stranu mnoho potravinářských produktů má už řadu let stále stejný design. Přesto jdou dobře na odbyt. "Z naší produkce se ve skle prodávají hlavně kompoty, sterilovaná zelenina nebo kojenecká výživa. Tvary se během doby mění jen nepatrně. Přednost ale dostává stále víc odlehčené sklo," říká Marcela Mitáčková, tisková mluvčí Hamé Babice, největší konzervárenské společnosti v Česku.

Odlehčené sklo je podle odborníků nutností vzhledem ke konkurenčním obalovým materiálům a logistickým nákladům. Během doby se tak například vratné láhve Vetropacku o objemu 200 ml vylehčily o 120 gramů.

Raději pivo v láhvi

Obyvatelé České republiky jsou už řad let přeborníky v pití piva. Vyznavači pěnivého moku ho sice nejraději konzumují ve společnosti, tedy v hospůdkách a resturacích, kupují si ho ale hojně i domů. U nás nezvítězila varianta pivo v plechovce, většina konzumentů považuje skleněnou láhev za optimální variantu.

Vývoj tržeb ve sklářském průmyslu ČR (v mld. Kč)
rok 2002 2003 2004
sklářský průmysl 46,2 45,4 42,6
za obalové sklo 4,22 4,39 4,66
Zdroj: Asociace sklářského a keramického průmyslu

Mezi nejvýznamnější tuzemské zákazníky Avirunionu ze severočeského Dubí, který je členem americké skupiny Owens-Illions, tak patří pivovary Budvar, Krušovice, Prazdroj a Staropramen. VMG zase vyvinul pro rodinný pivovar Bernard hnědou půllitrovou láhev s porcelánovým patentním uzávěrem.

Obě firmy však nespoléhají jen na odbyt v tuzemsku. Patří i mezi úspěšné exportéry - víc než polovina produkce míří do zahraničí.