Slovenská obchodní a průmyslová komora (SOPK) v Žilině a Krajská hospodářská komora v Ostravě chtějí urychlit výstavbu rychlostní komunikace ze Žiliny k českým hranicím ve Svrčinovci. Tu chce slovenská vláda dokončit nejdříve za pět let.

"Zásadním problémem, který tiká jako časovaná bomba, je zabezpečení silniční dopravy mezi subdodavateli a firmami KIA a Hyundai. Slovensko plánuje ukončení dálnice po českou hranici až v roce 2011-2012. KIA má přitom začít na plný výkon pracovat v roce 2009, kdy chce Hyundai spustit výrobu," upozornil ředitel žilinské komory Ján Mišura. Počet kamiónů, které budou jezdit mezi Nošovicemi a Žilinou, se po roce 2009 proti dnešku zvýší asi o 300 denně, dodal.

Hyudnai může uložit sankce

Na nutnost sladit termíny dostavby automobilky Huyndai se zlepšením silničního spojení na Slovensko zase upozornily Třinecké železárny a další firmy a obce spolupracující v rámci Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Hlavním problémem při budování silnice z Českého Těšína na Karvinsku je přitom podle generálního ředitele železáren Jiřího Ciencialy vládní usnesení, podle kterého by například jedna z tras rychlostní silnice Oldřichovice - Bystřice měla být hotova až v roce 2012.

Podle Ciencialy může být v případě dopravních kolapsů na trase mezi závody Hyundai a KIA ohrožena plynulá výroba automobilek, z čehož mohou pro Česko vyplynout i sankce ze strany korejského investora.