Hlavní obsah

Firmy tvrdě brání své ochranné známky, mají cenu miliard

Právo, Jiří Vavroň

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejcennější na firmě je často její označení, název, logo. Je to totiž právě značka, která v konkurenčním boji přesvědčí zákazníka, aby sáhl po daném výrobku a byl ochoten zaplatit za něj i vyšší cenu. Značka je ale i zárukou kvality a tradice. Jméno, logo, ale samozřejmě i technické řešení či patent má proto hodnotu miliard korun, ale i dolarů či euro.

Článek

I proto se rok od roku ve stále větším objemu stávají předmětem padělání, kopírování a krádeží. Padělá se všechno - od luxusního zboží po konfekční výrobky, značky cigaret i alkoholu.

Renomované firmy pochopily, že je třeba značky i technická řešení stále lépe a razantněji chránit. Pokud by tak neučinily, hrozí jim nejen miliardové ztráty, ale někdy i krach a masové propouštění ."Evropský průmysl nemůže ve světové soutěži obstát tím, že by se snažil cenově konkurovat laciným výrobcům nekvalitního zboží. Jediná cesta vede přes inovace a kvalitu, ale tato strategie nemůže uspět, pokud se nápady, značky a zboží kradou," říká komisař EU Günter Verheugen.

Že se jedná skutečně o obrovské peníze, dokládají v USA i Evropě pravidelně zveřejňované žebříčky hodnot firemních názvů a jmen. Roky v nich vévodí název Coca-Cola (hodnota 67 miliard dolarů) či Microsoft (59 miliard).

Počet padělků stále roste

Mezi lety 1998 až 2004 se množství padělků zabavených na hranicích EU více než zdesetinásobilo, na 103 milióny kusů. Experti na mezinárodní obchod odhadují roční obrat světového byznysu s padělaným zbožím na 650 miliónů dolarů, polovinu amerického exportu zboží a služeb.

Firmy legálně vyrábějící a prodávající na našem území alkohol odhadují roční ztráty z padělání svého zboží a jeho nelegálním prodeji v různých stáncích a tržištích na tři miliardy korun. Ročně celníci v Čechách zabaví padělky firem Adidas, Marlboro a dalších ve stamiliónových hodnotách.

Velké nadnárodní firmy, které začaly u nás přímo vyrábět či finančně vstoupily do českých firem, si nutnost právní ochrany svých názvů před zneužitím dobře uvědomují také v Česku. I proto si chrání nejen své firemní označení, ale pro jistotu i jeho varianty před zneužitím konkurencí. A která instituce u nás chrání patenty, ochranné známky či technická řešení jak domácích, tak zahraničních firem? Úřad průmyslového vlastnictví.

Evropa a USA proti padělkům

Evropská unie a Spojené státy podepsaly tento týden společný program boje proti přílivu padělaného zboží, které poškozuje legální výrobce nejen tím, že má horší kvalitu, ale někdy přímo ohrožuje i zdraví spotřebitele.

"Nejde o společnou strategii proti Číně," ujišťoval podle ČTK v Bruselu mluvčí Evropské komise Gregor Kreuzhuber. Jedním dechem však připustil, že největší problémy má unie právě s padělky z Číny a dalších asijských států, jakož i z Ruska, Latinské Ameriky a Blízkého východu. "Ochrana duševního vlastnictví je v globalizované ekonomice klíčová pro konkurenceschopnost," tvrdí komisař EU pro obchod Peter Mandelson.

Česko efektivně chrání

Také Česká republika vystupuje aktivně proti padělání a zneužívání duševního vlastnictví. Dokladem toho jsou pravidelné razie celníků a policistů.

Nejznámější český spor o ochrannou známku v průběhu devadesátých let byl o práva na karlovarskou Becherovku. Ročně se u nás podle údajů ročenky Úřadu průmyslového vlastnictví řeší několik set sporných případů u technických řešení a průmyslových vzorů, zrušení či určení patentů a ochranných známek.

Význam dobré právní ochrany svého jména si pod tlakem někdy draze zaplacené praxe uvědomují stále více i čeští podnikatelé, zejména ti menší a střední. Ti totiž dosud význam ochrany svých značek, výrobků i jejich tvarů podceňovali. Stoupající počty žádostí o registraci a právní ochranu potvrzují, že i na českém trhu pochopili, že bez ní nelze na trhu dlouhodobě uspět. Značka zvyšuje svou hodnotu desetiletí, proto je třeba o ni pečovat a chránit ji, shodují se experti.

Deset nejdražších firemních značek (v miliardách dolarů):
1) Coca-Cola67,5
2) Microsoft59,9
3) IBM53,3
4) GE46, 9
5) Intel35, 5
6) Nokia26,4
7) Disney26,4
8) McDonald´s26,01
9)Toyota24,8
10) Marlboro21,189
Zdroj: Interbrand

Reklama

Výběr článků

Načítám