Cenu zakázky ministerstvo obrany i Aero Vodochody tají. Podle náměstka ministra obrany Jaroslava Kopřivy bude zveřejněna až po podepsání dohody.

Vojsko nechá čtyři dvousedadlové stroje vyrobit tak, že technici z osmi jednomístných L-159A odmontují přední část trupu a přidají jedno křeslo. Armáda použije stroje ze svých skladů. Ze 72 letadel, která kdysi v Aeru nakoupila, jich totiž k výcviku používá jen 24. Dosud se piloti na řízení L-159 připravovali ve starších L-39 Albatros nebo na jednom dvoumístném L-159B, které vlastní Aero. Ukázalo se však, že to nestačí.

Smlouva o dodání dvousedadlových strojů je součástí širší dohody z letošního února týkající se letounů L-159. Do ní patří dodávky náhradních dílů pro 24 letadel a kontrakt na uložení nadbytečných 47 strojů spolu se zajištěním souvisejících prací. Souhrnná hodnota obou kontraktů se pohybuje v řádu stamiliónů korun.

Vláda přerušila privatizaci Aera v polovině března, a to minimálně do 19. července. Během prodeje totiž padla námitka ohledně možného využití tamní přistávací dráhy. Zájemci o Aero se totiž netají snahou přeměnit dráhu na mezinárodní letiště. Podle posudku, který si nechalo vypracovat ministerstvo dopravy, by ale tento krok nijak ekonomicky neohrožoval situaci ruzyňského letiště.