"Je to poprvé v historii, kdy se cestovní dobu na této trase podaří stlačit pod čtyři hodiny. To v minulosti nedokázala ani Slovenská strela," řekl ve čtvrtek Právu mluvčí ČD Aleš Ondrůj.

Pendolino tedy bude tvrdě konkurovat autobusové, a zřejmě i letecké dopravě. S tím dráhy počítají také na trati Praha-Brno, kde dnes cestující předem nevědí, zda pojedou rychlovlakem nebo vlakem EuroCity. To by se mělo od nového jízdního řádu změnit.

A v souvislosti s chystaným prodloužením trasy z Prahy přes Brno a Břeclav až do Vídně se jízdní doba mezi Prahou a Brnem zkrátí na 2 hodiny 20 minut.

"V současné době modelujeme pro spojení Prahy s Bratislavou cenu i způsob prodeje. Jízdné bude skutečně atraktivní, aby na železnici přetáhlo lidi, kteří dosud dávají při cestování na Slovensko přednost osobním autům či autobusům.

Uvažujeme také, že část jízdenek pro pendolino se bude prodávat jen přes internet," informoval Ondrůj. Nyní České dráhy dávají hlavní důraz na páteřní trať Praha-Ostrava. Tam rychlovlaky jezdí v rámci projektu SC Pendolino jako společné spoje ČD a Českých aerolinií, pro něž bylo stanoveno speciální jízdné - 500 korun ve druhé a 600 korun v první třídě.

Tržby prudce rostou

"Za šest měsíců provozu spojů SC Pendolino jimi cestovalo už 250 tisíc lidí, tedy víc, než jsme předpokládali. Díky tomu zaznamenalo například nádraží v PrazeHolešovicích čtyřnásobný nárůst tržeb," sdělil Ondrůj.

V průběhu letních prázdnin, kdy se změní skladba cestujících, přijdou ČD se speciální nabídkou na cestování rychlovlakem. [celá zpráva]

Od poloviny prosince se díky dokončení modernizace tratě zkrátí cestování rychlovlakem mezi Prahou a Ostravou z dnešních 3 hodin 22 minut na rovné tři hodiny.

Na některých úsecích rychlostí až 200 km

Na otázku Práva, kdy se cestující v pendolinech dočkají i 200kilometrové rychlosti, Ondrůj odpověděl: "Možné to bude například mezi Brnem a Břeclaví, kde je to trať schopna plně zvládnout. Aby to ale Drážní úřad povolil, musely by se nejprve přebudovat tři železniční přejezdy na mimoúrovňové."

Alstom, který je výrobcem pendolin, zkouší nyní v Česku na zkušebním okruhu u Velimi novou generaci těchto rychlovlaků. Jak Ondrůj upřesnil, jde o model ETR 600, konstrukčně vycházející z verze, kterou používají České dráhy. Upraven byl ale interiér a změněn vnější vzhled. Naopak maximální rychlost zůstává i u nového pendolina 230 kilometrů v hodině.